Hoe HubSpot je kan helpen met je Recruitment Marketing (Automation)

Hoe HubSpot je kan helpen met je Recruitment Marketing (Automation)

Hoe HubSpot je kan helpen met je Recruitment Marketing (Automation) 

Je hoort het waarschijnlijk wel vaker voorbijkomen. HubSpot als Marketing Automation tool. Een grote speler in marketing tooling land. Maar wat biedt deze tool nu allemaal precies? En hoe kan het jou helpen je recruitment doelstellingen te behalen? Nou zet die Hutspot maar in de koelkast voor volgende winter en lees mee door het menu van HubSpot!

Waarom je een Marketing Automation platform wil voor recruitment 

Ben je als Recruiter zelf verantwoordelijk voor de Recruitment Marketing? Heb je een Marketeer die met jou meedenkt en campagnes uitvoert? Hoe dan ook, jij en de organisatie maken gebruik van diverse tooling om je proces te ondersteunen en optimaliseren. Welk ATS-systeem gebruik je? Op welke kanalen zijn jullie vacatures zichtbaar? Doe je dat allemaal nog handmatig of al geautomatiseerd? En hoe komen datastromen bij elkaar? Waar meet je de Candidate Journey, zodat je kunt leren waar nog verbeterpunten zitten en waar de doelgroep op ‘aan’ gaat? Mijn antwoord was tot een paar jaar geleden: bouw een Recruitment Marketing huis waar je diverse tools aan elkaar koppelt en haal je data uit de ‘best of breed’ solutions zodat je makkelijk kan schakelen als nieuwe tools beter werken voor een bepaalde fase in je proces. Mijn antwoord anno 2023: schaf een Marketing Automation platform aan! Het geeft je inzicht in de resultaten van je campagnes, je kunt classificeren, leadscoring inrichten en nog veel meer. Bijvoorbeeld met HubSpot. Maar zo zijn er nog diverse anderen die je kan overwegen. Een artikel dat mij goed heeft geholpen in het maken van een keuze > Spotonvision.com

HubSpot – wat kan ik er als Recruitment Marketeer nu echt mee? 

Heel eerlijk. Sales gebruikt een CRM-systeem. Recruitment een ATS-systeem. Maar in hoeverre verschillen deze echt van elkaar… En willen we niet hetzelfde? Namelijk het doormeten van de Customer- en Candidate Journey. En lopen we ook niet tegen dezelfde uitdagingen aan? Het doormeten van de gehele journey zodat we op basis van die data beslissingen kunnen nemen wat het beste werkt voor onze doelgroep? Ik geloof en weet uit ervaring dat je met een Marketing Automation systeem zoals HubSpot veel kan als Recruitment Marketeer. Een aantal voorbeelden: het automatiseren van processen, de doelgroep kunnen tracken vanaf conversie naar conversie, just right content and just in time kunnen aanbieden voor ieder individu, al je kanalen kunnen koppelen aan het systeem waardoor het zichtbaar wordt welke investeringen werken voor welke groep en ga nog maar even door. Voordat ik maar door blijf kletsen, het volgende geeft je meer inzicht: 

De voor- en nadelen van het inzetten van HubSpot als ATS-systeem

Dit is per organisatie verschillend. Er is geen eenduidig antwoord. Dat is wat het zo leuk maar soms ook uitdagend maakt. Iedere organisatie heeft haar eigen afwegingen hoe ze haar IT landschap inrichten. En zo ook hun Recruitment en Marketing Automation tools. 

Een aantal leuke blogs om te lezen over dit topic zijn onder andere: 

Feit is dat iedereen momenteel flink aan het testen is met ombouwen of combineren van tools. Wij horen dan ook graag jullie mening over wat voor jou wel/niet werkt en waarom. Ik hoor zelfs uit de markt dat er na integratie soms nog een ‘gat’ te dichten is omdat er niet vanuit 1 database gewerkt wordt. Mijn advies is dus ook om dit project samen met marketing, recruitment en IT/data op te pakken en te kijken naar de beste schaalbare oplossing voor je eigen organisatie. Meten = weten. Maar het begint allemaal met het ‘daten’ van een aantal systemen en een technisch geweten. 

Ook handig! Een overzicht van alle ATS- & Marketing Automation tooling inclusief voor- en nadelen, vergelijking en pricing: 

Het doormeten van de Candidate Journey van A tot Z 

Uiteindelijk is het doormeten van de Candidate Journey het gezamenlijke doel. Om van A tot Z door te meten maak je in HubSpot gebruik van zowel de Marketing Hub, Sales Hub & wellicht Service Hub. Zodat je ziet wat de converterende bron is geweest van een kandidaat, waar hij/zij daarna interesse in toont en hoe je de doelgroep kan overtuigen tot solliciteren en via welk platform. Inzicht en marketingacties die ervoor zorgen dat kandidaten van zachte conversie uiteindelijk ook echt solliciteren. Uit zichzelf. Zonder berichten via LinkedIn waar ze niet op zitten te wachten. De Service Hub kan eventueel helpen om de feedbackloop van kandidaten en sollicitanten te meten en daarmee je proces weer verder te verbeteren. Nog nieuwsgieriger geworden? Dan adviseer ik je eens een kijkje te nemen op https://academy.hubspot.com/ voor meer voorbeelden. 

Top tips & tricks 

  • First things first: start met het in kaart brengen van jouw hiring proces en haar pijnpunten
  • Bepaal met meerdere afdelingen wat jullie wensen en eisen zijn aan het proces, systemen en data-inzichten
  • Spar met vakgenoten over hun ervaringen met ATS- & Marketing Automation systemen
  • Maak op basis van je requirements een shortlist van 3 partijen die je verder wil onderzoeken en vraag demo’s aan
  • Doe alsof je een mogelijke kandidaat bent en test door hoe je sollicitatieproces verloopt via de eventueel nieuwe tool 
  • Maak vervolgens een must & nice to have list voor een mogelijke eerste livegang
  • Welke tool wint het op functionaliteit, gebruiksvriendelijkheid, integratiemogelijkheden en reporting? Of heb jij andere punten die je met de organisatie belangrijker vindt? 
  • Start vanuit een blueprint met 1 doelgroep. En bouw daarna verder uit. Vier de eerste successen en verbeter het proces, de campagnes en de content op basis van inzichten die we Marketing Intelligence noemen
  • Onthou dat je jouw ecosysteem zo inricht dat je er niet voor 10 jaar aan vast zit. Zorg dat je met alle ontwikkelingen mee kan schalen. 

Dus weet je nog niet hoe je Recruitment Marketing Automation platform eruit gaat zien? Begin dan met het samenstellen van je eigen menukaart en kijk natuurlijk ook eens verder dan HubSpot. 

Disclaimer: ik heb geen aandelen in HubSpot maar ben gewoon erg enthousiast over de mogelijkheden, doorontwikkeling en roadmap van deze organisatie op het gebied van zowel recruitment als marketing 🙂