Zes SEO-tips voor meer goede kandidaten uit Google

Zes SEO-tips voor meer goede kandidaten uit Google

Zes SEO-tips voor meer goede kandidaten uit Google

Recruitment is hard werk, zeker in deze markt. Zou het daarom niet mooi zijn als goede kandidaten wat vaker zelf je website vonden? Dan hoef je ze zelf niet te benaderen.

Beter vindbaar worden in Google doe je met recruitment SEO. Je site optimaliseren voor SEO kost wat moeite, maar daarna betaalt dat zich dubbel en dwars uit. In deze blog geven we je zes tips waarmee je direct aan de slag kunt.

Zoekwoorden

Zoekwoorden zijn de basis van SEO. Google kijkt naar de content op je site en bepaalt zo voor welke zoekopdrachten je vindbaar wordt.

Het is daarom belangrijk dat je termen gebruikt die aansluiten bij hoe je doelgroep zoekt. Als je dit niet doet, loop je mogelijk verkeer mis.

Een voorbeeld: je zoekt een schoonmaker, maar vindt ‘interieurverzorger’ luxer klinken. Daarom kies je ervoor om die term in de vacaturetitel en -tekst te gebruiken.

Hoe mooi het ook klinkt, er wordt maandelijks ongeveer 200 keer naar ‘vacature schoonmaker’ gezocht, en vrijwel niet naar ‘vacature interieurverzorger’. Je schiet jezelf dus in de voet door de functie zo te noemen.

Voer dus zoekwoordenonderzoek uit. Tools daarvoor zijn meestal betaald, maar er is vaak een gratis versie die je beperkt kan gebruiken. Bijvoorbeeld Übersuggest. Om te kijken op welke zoekwoorden je site nu gevonden wordt, gebruik je Google Search Console.

Als je de juiste zoekwoorden hebt gevonden, gebruik je ze op strategische plaatsen, zoals in de titel, in de kopjes en in de inhoud van de vacature. Overdrijf het niet, houd het natuurlijk.

We hebben speciaal voor jou de comments open gezet! Doe er je voordeel mee!

Landingspagina’s

Een vacaturepagina is meestal niet ideaal voor SEO. Vacatures worden namelijk vaak verwijderd, zodra ze vervuld zijn. Dan ben je je opgebouwde positie in de zoekmachine weer kwijt.

Daarnaast is een enkele vacature vaak niet het ideale zoekresultaat. Stel je bijvoorbeeld voor dat je zoekt op ‘vacature systeembeheerder’. Dan is het nuttiger om een lijst met meerdere vacatures te vinden, dan een enkele vacature.

Maak daarom landingspagina’s aan waarop je meerdere vacatures toont. Heb je een bedrijf in de logistiek, maak je bijvoorbeeld een pagina ‘vacatures chauffeur’. Als je verschillende locaties hebt, is het handig om per locatie een pagina te maken.

Gaat het om grote locaties, is er veel concurrentie van vacaturesites of heb je veel vacatures? Dan kan je het ook combineren. Bijvoorbeeld ‘vacatures chauffeur in Eindhoven’.

Deze landingspagina’s voorzie je van unieke content en een overzicht met relevante vacatures. Omdat ze niet verwijderd worden, krijgen ze de tijd om goed vindbaar te worden in de zoekmachine.

Denk verder dan vacatures

Het is goed om voor vacatures zichtbaar te zijn, maar die doelgroep is beperkt. Als je content hebt gemaakt voor je belangrijke vacaturegroepen, is het goed om verder te kijken.

Met meer informatieve content spreek je een bredere doelgroep aan. Denk bijvoorbeeld aan vragen die potentiële kandidaten over je werkgebied hebben. Check natuurlijk wel even of erop gezocht wordt. Op basis van deze zoekwoorden schrijf je vervolgens blogposts of informatieve pagina’s.

Google for Jobs

Google for Jobs is een speciale functie van Google die het voor werkzoekenden makkelijker maakt om vacatures te vinden.

Om hierin vindbaar te worden, moet je wel ‘structured data’ toevoegen aan je website. Dat zijn stukjes code waarmee je voor Google aangeeft welke informatie waar staat. Naast de vacaturetitel staat in de code bijvoorbeeld “title”. Zo weet Google hoe de vacature moet worden weergegeven.

Als je dit niet doet, zijn je vacatures vaak wel vindbaar in Google for Jobs, maar alleen via externe sites. Mogelijk betaal je dan voor kandidaten die ook op je eigen site binnen hadden kunnen komen. Het kan ook dat je helemaal niet vindbaar bent.

Let op de details

Er zijn heel veel factoren die je positie in Google beïnvloeden. Veel van deze factoren hebben op zichzelf niet zoveel invloed. Als je ze bij elkaar optelt, kunnen ze echter het verschil maken.

Op het gebied van content zijn van belang:

  • Paginatitel: let op, dit is iets anders dan de hoofdkop. Deze titel verschijnt in de zoekresultaten als je site naar voren komt. Gebruik hier je zoekwoord en zorg dat de titel de aandacht trekt.
  • Meta-beschrijving: de meta-omschrijving is het korte stukje tekst dat onder de titel in de zoekresultaten verschijnt. Zorg dus ook hier dat het de lezer aanspoort om te klikken.
  • Kopjes: zorg dat je de kopjes goed gebruikt. De hoofdkop is bijvoorbeeld een H1-kopje, daaronder vallen H2’s, etc. Gebruik hier en daar in de kopjes het zoekwoord.
  • Afbeeldingen en video: gebruik relevante media om de inhoud van de pagina te versterken. Voeg aan afbeeldingen relevante alt-tags toe.

Techniek

Naast de content is het belangrijk dat de technische basis van je site goed is. We kunnen in deze blog niet alle principes van technische SEO uitleggen, dat wordt te complex. In plaats daarvan benoemen we de twee problemen die we het vaakst zien bij nieuwe klanten:

  • Indexatieproblemen – een verkeerde tag of instelling in de site kan zorgen dat Google vacatures of andere pagina’s niet kan lezen. Daardoor is de pagina niet vindbaar. Dit kan je makkelijk checken door een stuk tekst van de pagina te kopiëren, in Google in te voeren en te controleren of de pagina naar voren komt.
  • Lange laadtijden – een trage site frustreert de gebruiker en is slecht voor de vindbaarheid. Je kan hier testen of een pagina aan de normen van Google voldoet.

Aan de slag

Nu je dit artikel gelezen hebt, heb je geen excuus meer. Ga aan de slag met een goede SEO-strategie en haal meer kandidaten binnen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *