Waarom alleen tooling je niet helpt binnen je arbeidsmarktcommunicatiestrategie.

Waarom alleen tooling je niet helpt binnen je arbeidsmarktcommunicatiestrategie.

Waarom alleen tooling je niet helpt binnen je arbeidsmarktcommunicatiestrategie

Je hebt veel voorbij zien komen aan diverse tools en hoe o.a. HubSpot je kan helpen met je Recruitment Marketing (Automation).Maar hoe fijn techniek ook is, staar je er niet blind op. Tooling alleen helpt je niet met het behalen van je recruitment doelstellingen. Het gaat uiteindelijk om de mens. Die moet werken met de tool. Die komt tot nieuwe inzichten, die maakt of breekt een proces en die zorgt voor adoptie. First things first. Doelen behalen begint met een strategie. Hoe kom jij van A naar B?      

Failures uit de praktijk:

Wat we vaak mis zien gaan? Tooling kan alles zijn, maar voor het gemak en de herkenbaarheid, lichten we hier het voorbeeld uit van een ATS/CRM systeem. We hebben de failures voor je op een rijtje gezet. Allemaal met tip, zodat jij het goed kunt doen en er wellicht wel een best practice van kan maken!  

  • Het niet hebben van een agile werkwijze bij het inrichten en gebruiken van een tool. Zorg er in ieder geval voor dat je ergens de wensen, planning en deliverables bijhoudt en indien nodig op tijd kunt bijsturen.  
  • Geen gezamenlijk doel en roadmap hebben om de tool verder te brengen. Een tool implementeren (zodat het voor iedereen werkbaar is)  is vaak al moeilijk genoeg. Hoe zit het met de doorontwikkeling? Maak er een projectgroep voor en pak ook dit weer op een agile wijze aan.  
  • Het niet hebben of het niet naleven van werkafspraken en overlegstructuur waar ze voor bedoeld zijn. Zowel op operationeel, tactisch als strategisch niveau binnen de tool. Bespreek, voer uit en geef feedback. Iets met plan, do, check, act. 
  • Rapportages hebben, maar er vervolgens geen acties op ondernemen. Iedereen snakt naar data. Is het betrouwbaar? Wil je er meer van verzamelen? Wat, wanneer en hoe dan? En welke inzichten en acties komen vervolgens weer uit de rapportages die je kunt inzetten binnen de stappen hiervoor? 
  • Iedere losse wens of functionaliteit vanuit de business direct doorvoeren zonder rekening te houden met de gebruiksvriendelijkheid en de datastroom van de tool. Je weet wat ze zeggen: someone with no plan for the tool is just a fool. 
  • Een tool wordt gezien als de heilige graal binnen je arbeidsmarktcommunicatistrategie zonder na te denken over adoptie, activatie en onderhoud van de tool. Plan een kick-off, scrum events, geef demo’s en houd stakeholders up-to-date.   

Wat is jouw belangrijkste tool failure uit de praktijk? En wat is je tip? 

Frameworks toepasbaar voor zowel marketing als recruitment:

Welke tool je ook gebruik binnen je arbeidsmarktcommunicatistrategie, het liefst bouw je jouw EVP  (werkgeverspositionering) en recruitmentproces op basis van een fundament. Vanuit dit fundament komt een creatief concept, content en een website en systeem die hierbij passen. Een aantal frameworks die sowieso van pas komen, zijn de volgende: 

  • AIDA (bereiken, verleiden, overtuigen) funnel:
    Bron: Brandmannen
  • Marketing Automation lead scoring model:Bron: Selling Signals
  • Customer Journey canvas:
    Bron: HubSpot
  • Employer Branding Framework:
    Bron: Emerce
  • Customer Intimacy mode:Bron: Business to you

Welk framework of welke combinatie werkt voor jou het beste? En waarom? 

De macht van de digitale transformatie:

Tooling is here to stay. Je kent de berichten rondom ChatGPT inmiddels. De ontwikkelingen gaan harder dan we misschien van tevoren hadden durven dromen. Maar al die tools hebben nu nog wel steeds iets anders nodig dan techniek. Je raadt het al: de mens. Meebewegen is noodzaak, maar laten we wel kijken naar tools die voor ons gaan werken. De macht van de digitale transformatie vraagt om de ‘onmacht’ van menselijke intelligentie 😉 

De juiste strategie vragen om te stellen voor je begint: 

  • Wat willen we bereiken? 
  • Wie zijn er betrokken? 
  • Hoe / op welke manier willen we dat met elkaar doen?
  • Wat doen we nu al en waarom is dan niet meer toereikend? 
  • Welke doelgroepen willen we bedienen? 
  • Welke media en middelen maken onderdeel uit van onze strategie? 
  • Welke boodschap willen we overbrengen? 
  • Welke acties horen daarbij? 
  • Hoe checken we of ons doel bereikt is? 

Wat zijn jouw grootste arbeidsmarkt uitdagingen in de huidige markt? En hoe zorg je ervoor dat je groei realiseert? 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *