Waarom ik gekozen heb voor de kernwoorden rust en structuur?

Waarom ik gekozen heb voor de kernwoorden rust en structuur?

Waarom ik gekozen heb voor de kernwoorden rust en structuur?

Inmiddels heb ik 15 jaar in het mooie recruitment en arbeidsmarktcommunicatie vak achter mijn naam staan en elke nieuwe werkgever, interne opdracht, interim-klus of project betrapte ik mezelf erop dat ik onrustig aan de startlijn stond.

Bij interim-klussen en projecten vooraf al. Omdat ik mezelf voor een eventuele start moest bewijzen dat ik de juiste persoon ben om deze klus te klaren. Om een gespreid bed te creëren voor mijn vaste opvolger.

“Heb ik wel de kennis en ervaring die ze zoeken?”

Ben ik wel het type persoon waarin ze de samenwerking zien zitten? Pas ik bij de mensen die er werken? Sluit ik wel aan bij de stakeholders? Kan ik bij deze opdracht eindelijk mijn grenzen op tijd aangeven? Voelt het goed?

Kortom: Onrust van de hoogste categorie!

En onzekerheid waar ikzelf gek van werd!

Je wil het goed doen, en het liefst meteen. Een perfectionist met faalangst zeg maar. Vreselijke combinatie om gesprekken aan te gaan.

Omdat ik onrustig in mijn hoofd werd door 1001 gedachtes, kwam dit mijn houding en gesprekken niet ten goede. Continu twijfelen aan de juiste woorden en bewust van mijn lichaam. Want wat als ik helemaal niet voldoe aan de verwachting? Niet de kennis en ervaring heb die ze zoeken om de profilering en werving en selectie goed neer te zetten en laten verlopen? En onzekerheid hiervan zichtbaar is.

Ik leerde mezelf kennen met meer lef en rust.

In al die jaren, vooral toen ik ondernemer werd, heb ik mezelf uitgedaagd om te vertrouwen op mijn kennis en ervaring. Tenslotte was ik er om organisaties en andere te helpen arbeidsmarktcommunicatie en recruitment op te bouwen of te verbeteren waar dit (hard) nodig was. Een besef dat zij juist degene waren die minder wisten, mijn expertise nodig hadden en mochten groeien naar waar ze nu staan.

Ik leerde te ‘spelen’ met gesprekken door meer vragen te stellen en in te spelen op de vragen die zij hadden met mijn kennis en ervaring.
∼ Durven de vragen te stellen waarbij ik eerst twijfelde deze te stellen. Met de gedachte dat ik te kritisch zou zijn of juist bescheiden wilde blijven.
∼ In te gaan op de vragen die ze hebben door voorbeelden uit ervaringen te delen, zodat ze er een beeld bij krijgen wat de verwachtingen zijn van het proces naar beter interesseren en geïnteresseerd houden van mensen voor de organisatie. In de breedste zin van het woord.

Door dit te gaan doen, creëerde ik rust en ruimte in mijn hoofd om met aandacht te luisteren naar wat de ander te vertellen had. Zonder mijn hoofd gelijk te laten ratelen in oplossingen en uitdagingen. Want het enige wat ze van mij (jou) verlangen is dat – met aandacht luisteren.

De oplossingen en de weg hoe je processen en strategieën in arbeidsmarktcommunicatie en recruitment voor de organisatie gaat inzetten, zijn zaken die je niet ‘ff’ op tafel kan leggen. Hiervoor heb je meer informatie en gesprekken nodig dan alleen die ene kennismaking.

“Luister met aandacht, stel vragen en speel hierop in met voorbeelden uit eigen ervaring.”

Meer verwacht je gesprekspartner niet.
Behalve als diegene verwacht dat je wonderen kan verrichten – dan weet je dat je niet op de juiste plek zit en mag je ook aangeven dat het niet realistisch is. Of je gesprek is juist zo fijn dat deze nog een paar uren voortduurt en je al een begin maakt in jullie plannen.

Hoe ik zorgde voor meer werken op mijn voorwaarden?

∼ Alles wat er tijdens de kennismaking besproken is zetten ik op papier. Of alles wat ik er nog niet op had gezet, schreef ik erbij. Voor mij was dit de manier om gelijk ook mijn hoofd leeg te maken en het te laten rusten.
∼ ’s Avonds zijn voor mij momenten dat ik ineens ‘brainwaves’ krijg en mijn creatieve radertjes gaan draaien. Dus laptop open of notitieboek erbij en schetsen en schrijven wat er in mij opkomt. Ik ben strategisch ingesteld en zie dingen graag beeldend voor mij, dus Canva en hierin infographics maken zijn voor mij de ideale tool en vorm om een plan van aanpak te maken. Daarnaast gebruik ik graag Excel om tijd en kosten goed naast elkaar te zetten en het overzichtelijk te houden.
∼ Door dit te doen kwam er langzaam maar zeker ook structuur in het warhoofd van mij. Onderwerpen en vraagstukken kregen een plek en daardoor ook een duidelijk beeld in het plan. Hierdoor kreeg ik ook steeds duidelijker wat nodig is om het doel voor de organisatie te halen en daardoor ook mijn tijd en dagen zo in te delen dat het voor beide passend is. Win-win.

“Door structuur krijg je rust”

Door je hoofd ‘op te ruimen’ en tijd te nemen om dit te doen, zorg je van chaos (en blijven hangen in de waan-van-de-dag) naar meer structuur en dus meer rust. Hier help je jezelf veel meer mee en indirect ook de organisatie waar je zit.

Zij weten door jou plan van aanpak waar ze aan toe zijn en welke verwachtingen ze mogen hebben van je. En jij leert hierdoor steeds beter wat bij je past en op jouw voorwaarden te gaan werken. Je bent niet voor niks ondernemer geworden, toch?

Meer lezen van Marieke? Hier vind je al haar blogs.

We zijn uiteraard nieuwsgierig naar jouw visie, laat hieronder een reactie achter!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *