Welke tools mogen er niet ontbreken binnen jouw Recruitment Marketing backbone?

Welke tools mogen er niet ontbreken binnen jouw Recruitment Marketing backbone?

Welke tools mogen er niet ontbreken binnen jouw Recruitment Marketing backbone?

Tools voor Employer Branding en Recruitment Marketing. Er zijn er genoeg. Zie je door de bomen het bos niet meer? In deze blog lees je welke keuzes er zijn en waarom je een bepaalde tool zou kiezen. Iedere ‘backbone’ ziet er natuurlijk anders uit. Waar hou je rekening mee en welke data-inzichten wil je graag uit je tools halen? 

Het belang van een duurzame backbone voor het behalen van resultaten:

Een tooltje hier en een tooltje daar. Die allemaal een andere functie hebben. De keuze van een drie of viertal die in je behoefte voorzien, we noemen het ‘the best-of-breed-solution’. Tegenover de situatie dat organisaties een ‘all in one’ pakket afnemen. Wat zijn de voor- en nadelen hiervan? En waarom is het zo belangrijk te kijken naar deze keuze? Kijk hier eens

Hou het volgende sowieso in je achterhoofd: 

  • Gebruik de tool waarvoor deze bedoeld is – specialisatie is er niet voor niets. Een beetje custom is niets mis mee, maar maak geen draak van je systeem
  • Kostenreductie – misschien vind je wel tools die goedkoper zijn en meer kunnen of een schaalvoordeel hebben 
  • Onderhoud techniek – teveel tools en/of uitwisseling van data kost allemaal onderhoud. Bedenk goed waar je jouw database wil opbouwen 
  • Adoptie – zijn de tools die je gebruikt of gaat gebruiken in trek bij collega’s? Zien zij de waarde ervan in? Want aan een tool waar niemand mee werkt, heb je ook niks. 
  • Proces – is het duidelijk hoe je werkt binnen de tool? Heb je werkafspraken gemaakt voor een proces die jouw doelgroep bedient? 
  • Toekomst – kan je een tijdje vooruit met je tools en hun onderliggende samenwerking? Veranderen doen we tegenwoordig graag, maar liever niet ieder jaar

‘’Wanneer ga je voor je hele boodschappenlijst naar de supermarkt? En wanneer kies je ervoor om voor bepaalde producten naar de bakker of slager te gaan terwijl je een vergelijkbaar product in de supermarkt kan krijgen? Juist: kwaliteit, sluit net iets beter aan bij je vraag, iedereen heeft daar zo zijn/haar eigen reden voor. Dat geldt precies voor je organisatie’’.

Hoe weet ik welke tools er allemaal zijn en welke WEL werken?

In je backbone bevinden zich op Recruitment Marketing gebied (als het goed is!) sowieso een werkenbij-site (je winkel), een ATS of CRM-systeem (je database), en social mediakanalen (je verkeer naar je winkel). Maar wie regelmatig events bezoekt, community’s afstruint of netwerkt, weet dat er anno 2023 nog veel meer mooie tools zijn om mee te koppelen. Een aantal die je vaak tegenkomt met hun waarde op een rijtje. 

1. Recruitment

  • Textkernel – superhandig om informatie uit cv’s over te zetten in je ATS-systeem en op basis van deze info kandidaten te matchen aan vacatures.
  • ChatGPT – testen. Niet alles werkt nog even perfect en kan al je taken overnemen. Wel kun je de bot slimme vragen stellen. En die antwoorden kun je dan zelf gebruiken in bijvoorbeeld het schrijven van teksten of het maken van processen binnen je database.
  • Joboti – een mooie tool die je als conversie generator kan gebruiken of als assistent voordat de kandidaat solliciteert of bij de recruiter terecht komt.
  • Wij zijn benieuwd naar de tools die jij gebruikt, laat ze achter in de comments!
Daarnaast zijn er nog tal van Chrome plug-ins die je kunnen helpen met automatiseringen. Lees bijvoorbeeld.

Alle recruitment tools op een rijtje? Check ze hier 

2. Marketing

  • HubSpot – voor mij persoonlijk de fijnste CRM en Marketing Automation tool in 1 waar ik tot nu toe mee heb gewerkt. Het is zeker niet de enige optie, hier vind je heel veel tools inclusief beoordeling. Lees hier mijn vorige blog!
  • Hotjar – fijn om inzicht te krijgen in hoe website bezoekers precies navigeren op je site. In analytics kun je zien welke pagina’s bezocht worden en op welke pagina’s mensen uitstappen. Via Google Tag Manager meet je welke formulieren en CTA’s werken in conversie. Maar soms wil je ook gewoon even een screen recording zien en kijken of mensen blijven hangen bij bepaalde informatie op de pagina of iets niet goed kunnen vinden. 
  • Google Trends & Google Keyword planner – een open deur misschien, maar belangrijk te checken welke termen en bijvoorbeeld functietitels gebruikt worden om je teksten en vacaturetitels SEO te optimaliseren. 
  • Wij zijn benieuwd naar de tools die jij gebruikt, laat ze achter in de comments!

Alle marketing tools op een rijtje vind hier en hier 

 

Tools moet je integreren en het totale systeem moet VOOR je gaan werken met automatiseringen.

Welke keuze je ook maakt, ‘best-of-breed’ of ‘all in one’ customizen moet je toch altijd een beetje. Naar je organisatie, naar je proces en naar de stappen die voor jouw doelgroep en collega’s logisch zijn. En vergeet daarbij de data-opslag niet! Werk hierin goed samen met je data/IT-afdeling, zodat je straks alle inzichten krijgt die je graag wil. Geloof me, visualiseren en ophalen van data is niet zo’n probleem. Het goed managen, classificeren en er slimme dingen mee doen, daarvoor wil je een stabiele en flexibele backbone voor hebben staan. 

We willen afsluiten met wat mooie inspiratie van bedrijven die echt na hebben gedacht over hun Recruitment Marketing backbone

‘’Hoe ziet jouw backbone eruit? En welke tools ga je komende tijd inzetten om futureproof, meetbaar en voorspelbaar te kunnen worden?’’

Meld je aan voor de enrol nieuwsbrief

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *