Ken je doelgroep binnen referral recruitment
Ken je doelgroep binnen referral recruitment.
In de vorige blog kwam stap 1 om een referral actie op te zetten aan de orde. Je hebt een vacature gekozen en wel één waar je succes mee kan boeken. Het is tijd voor stap 2. We gaan ons verdiepen in wie onze doelgroep is voor de referral actie en bij stap 3 bedenken we de inhoud van de actie!
Vanuit referral recruitment heb je met meerdere doelgroepen te maken. Dat kandidaten één van de doelgroepen is, is wel logisch. Dat behoeft geen uitleg. Bij stap 1 kwam ook aan de orde dat het kandidaatprofiel scherp moet zijn. Oftewel: de doelgroep die je wilt bereiken voor je vacature is goed in beeld. Laten we nu eens kijken naar de referral actie zelf. Wie heb jij dan nodig om er een succes van te maken? Wie zijn de deelnemers van de referral actie?
Medewerkers natuurlijk!
Terug naar de basis. Het doel van de referral actie is om kandidaten aangedragen te krijgen. Deze kandidaten worden aangedragen door medewerkers. En dat betekent dat je de medewerkers wilt activeren, daar zet je immers deze wervingsactie voor op touw. De doelgroep medewerkers zul je dus heel goed moeten kennen. En ik hoor je nu denken: “Tssss… ik ken als recruiter echt wel mijn collega’s”. Natuurlijk ken jij de medewerkers goed. Geen twijfel over mogelijk. Betekent dit dat jij ook exact weet welke communicatiestijl en -vorm zij aantrekkelijk vinden? Hoe je ze kan bereiken en waar je ze mee moet faciliteren? En voor stap 3: weet jij wat de medewerkers een aantrekkelijke actie en beloning vinden?
Zeg je volmondig ja op deze vragen en kun je het zelfs onderbouwen omdat je de antwoorden vanuit gesprekken en onderzoek weet? Top! Dan kun je stap 2 en 3 zo invullen. Of begin je nu te twijfelen? Geen zorgen, de valkuil die ‘aanname’ heet stappen veel collega’s regelmatig in.
Je bent niet de eerste die denkt dat anderen het ook heel tof vinden om een weekend naar Ibiza te verdienen met een referral actie. Of om als beloning voor twee personen een 5-gangen diner in een sterrenrestaurant te krijgen, want dat is toch een super uitje met je partner! Maar wat als ik als medewerker nou helemaal niet van uit eten gaan hou? Of single ben. Of een weekendje naar Ibiza niet op mijn vakantielijstje voor komt. Denk je dat ik dan hard ga lopen voor een referral actie met zo’n beloning?
Zeer regelmatig komt er uit de onderzoeken tijdens het opzetten van referral recruitment iets anders naar voren dan wat de recruiter dacht dat de medewerkers aantrekkelijk zouden vinden als communicatie en referral beloning. Belangrijk dus om in stap 2 ‘Ken je doelgroep’ in kaart te brengen met wie je gaat communiceren en op welke wijze je dit gaat doen. Daarnaast is het belangrijk om een lijstje met namen van ambassadeurs te maken. Dit zijn de medewerkers die enthousiast zijn over via via werving en jullie organisatie als werkgever. Ook wil je weten hoe je het beste met medewerkers kan communiceren over de actie. Hoe je achter deze zaken komt? Simpel: vragen!
Check bij minimaal 3 tot 5 medewerkers onderstaande zaken. En vergeet de hiring manager niet te betrekken! Zorg dat je input krijgt vanuit de doelgroep (= medewerkers) en trek op basis daarvan conclusies. Dat is altijd beter dan op basis van aannames. Wil je meer medewerkers vragen naar bovenstaande zaken? Gebruik een online enquete, bijvoorbeeld Google Forms, deze is makkelijk en snel in te zetten.
Na stap 2 heb je inzicht in:
- Wat het geschikte communicatiekanaal voor de referral actie is. Bijvoorbeeld e-mail of tijdens een stand-up of bij de lunch of medewerkers bellen of via het intranet of posters in het kantoor.
- Wanneer je het beste met de medewerkers kan communiceren; ’s ochtends of ’s middags, elke dag of één keer per week.
- Welke rol de hiring manager kan vervullen in de communicatie over de referral actie.
- Wie je ambassadeurs voor de referral actie zijn.
Last but not least heb je voor het invullen van stap 3 ‘de referral actie’ natuurlijk ook gecheckt wat voor referral actie en beloning de medewerker aantrekkelijk vindt. Leg bijvoorbeeld vijf suggesties voor zodat je op basis van de antwoorden een keuze kan maken.
Referral acties moeten echt passen bij jouw medewerkers. Zijn de medewerkers meer introvert en individueel gericht? Vraag je dan af of je een team actie moet opzetten. Is in jullie cultuur het teamwork een belangrijk onderdeel? Ga dan juist wel voor een team actie.
Voorbeelden van referral acties:
- Team challenge waarbij het team met de meest aangedragen kandidaten een teamuitje verdient.
- Ontbijt challenge waarbij medewerkers kandidaten uit hun netwerk kunnen uitnodigen voor een kennissessie met ontbijt en voor een aangenomen kandidaat krijgt de medewerker een beloning.
- Referral sessie organiseren, waarbij je twee teams tegen elkaar laat strijden in het vinden van kandidaten in hun eigen LinkedIn netwerk. Vertel eerst hoe ze een sterk profiel kunnen maken en laat daarna zien hoe ze kandidaten kunnen vinden en benaderen. Maak er een werf-a-thon van! Het team wat de meeste kandidaten heeft gevonden en benaderd wint deze actie!
- Meetup voor kandidaten door medewerkers. Laat je medewerkers een meetup organiseren, waarbij ze zelf de inhoud bepalen en kandidaten uit hun netwerk uitnodigen voor een avond vol met kennis delen. Zonder dat het accent op solliciteren ligt. Beloon de medewerkers voor het uitnodigen van deelnemers voor deze meetup. En volgt er toch een aanname uit? Extra beloning en waardering!
Een referral actie hoeft niet veel te kosten. Het kost vooral tijd om het goed op te zetten. Stap 2 en 3 zijn erg belangrijk en vragen dan ook de nodige aandacht. Wordt het lastig om budget vrij te maken voor een beloning? Of moet je het doen met de aandraagbonus maar zou je daar graag wat anders naast zetten om het echt tot een actie te maken? Denk dan eens aan zaken als het trakteren op cupcakes of een week lang de directie parkeerplaats voor de deur gebruiken of een extra vrije dag of een bloemenbon voor drie maanden of gewoon dikke waardering door de medewerker in het zonnetje zetten!
Iets wat ik zelf erg leuk vond en bij één van mijn klanten aantrof is “de Geluksdag”. De medewerker krijgt een vrije dag waaraan hij/zij invulling geeft op de manier die voor deze persoon belangrijk is. De één gaat vrijwilligerswerk doen, de ander gaat een boek lezen, weer een ander gaat de natuur in of een cursus volgen. In ruil voor deze extra vrije dag leverde de medewerker een verslagje aan over deze dag, daarmee werden andere collega’s weer geïnspireerd. Hoe tof! Ik zou zoiets inzetten voor een referral actie en dan een video verslag maken van de invulling van deze dagen wat je weer kan gebruiken om anderen te activeren om ook mee te doen!
Groot of klein, goedkoop of duur, het doet er niet toe. Waar het om gaat is dat je referral actie, beloning én communicatie bij jouw medewerkers past. En als dit op orde is, wordt het tijd voor stap 4. Deze komt in de volgende blog aan de orde. Dan krijg je inzicht in hoe je de beste activatie van medewerkers kan realiseren. Daarna kun je gaan knallen met je referral actie!!
Van vooroordeel naar kans: alleenstaande ouders in jouw team!
Van vooroordeel naar kans: alleenstaande ouders in jouw team! Je kent ze in jouw omgeving
Dit zijn dé kansen voor Recruitment
Dit zijn dé kansen voor Recruitment Benieuwd naar de uitdagingen die we zien in de
Zo werf je succesvol technisch personeel
Er is een groot tekort aan technisch personeel. Het originele interview is hier te vinden