Dit is de grond van jouw succes als recruiter

Dit is de grond van jouw succes als recruiter

Dit is de grond van jouw succes als recruiter:

De laatste tijd heb ik het geluk, of de pech- het is maar hoe je het bekijkt, dat ik veel recruiters heb
mogen interviewen voor de functie van recruiter. Tijdens deze gesprekken viel mij één belangrijke onderdeel van de motivatie redenen om te solliciteren op, een groot gedeelte van deze recruiters gaf aan dat zij zich niet gesteund voelde.

Zelfs tijdens deze krappe arbeidsmarkt jaren, de war on talent, directie die schreeuwt om talentmanagement, ervaren de meeste recruiters dus dat zij niet gesteund worden. En dat gevoel komt dan ook vaak vanuit ‘’de eigen gelederen’’. De achterban, management, directie.

Naar mijn persoonlijke mening is het noodzakelijk dat iedereen binnen het bedrijf de talent
management strategie volledig ondersteunt en omarmt. Iedereen binnen het bedrijf moet bezig zijn met vraagstukken rondom personeel. (Huh, daar heb je toch HR of recruitment voor?) Ja dat klopt, zij zijn operationeel en strategisch inderdaad verantwoordelijk hiervoor maar als je de ui verder gaat afpellen is het juist ook de collega op de werkvloer die ambassadeur is voor het bedrijf, de manager van het team die op de hoogte moet zijn van lange en korte termijn ambities en ook directie die ervoor moet zorgen dat alle medewerkers binnen het bedrijf bijdragen aan groei of stabilisatie.

Recruitment is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Het is niet ‘’even een vacature openzetten’’
of ‘’even die kandidaat naar binnen halen’’ het is een totaal proces waarbij iedereen een grote of kleine bijdrage levert aan de recruitment strategie.

Tijdens mijn gesprekken met de recruiters merkte ik op dat ik in mijn eigen overtuigingen verdween. Ik dacht namelijk, als jij het gevoel hebt dat je niet gesteund wordt dan moet je daar zelf voor gaan zorgen. Daarbij moet ik meteen ook bekennen dat zoiets makkelijker gezegd dan gedaan is uiteraard.
Toch heb ik ze allemaal ongeveer hetzelfde advies en antwoord gegeven:

1. Schrijf op wat jij nodig hebt vanuit je leidinggevende, directie of anderen, om jouw werk
succesvol uit te voeren.
2. Zorg dat je beschikt over data! Onderzoek de arbeidsmarkt, breng in kaart hoe je doelgroep
eruit ziet en wat er speelt. (het zal je verbazen hoe weinig je organisatie vaak weet over
arbeidsmarkt specifieke data)
3. Maak je recruitment proces inzichtelijk. Laat zien wat jij allemaal doet om ervoor te zorgen
dat de juiste kandidaat op de juiste plek terecht komt.
4. Bespreek met je manager de positie van recruitment binnen het bedrijf. Je bent een
meerwaarde zodra je ook een stoel aan de directie tafel hebt. Heb je deze nog niet? Maak
samen plannen om in ieder geval bij een aantal directie vergaderingen aan te sluiten.
5. Trek je eigen plan! Blijf je het gevoel houden dat jij niet gezien en gehoord wordt? Kies voor
jezelf en voor je liefde voor het vak.

Jouw succes binnen recruitment valt en staat bij het begin. De basis, de grond waarop je gaat
bouwen. Verdwijn je in het drijfzand? Dan zul jij er zelf voor moeten zorgen dat hier verandering in
gaat komen. Sta op en laat zien waar je voor staat. Ons vak is het mooiste en meest dynamische vak
wat er is maar ben je er wel van bewust dat niet iedereen direct begrijpt wat jij nu precies doet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *