Stuur mij even een appje!

Stuur mij even een appje!

Stuur mij even een appje!

Een oproep van een kandidaat via LinkedIn die zelf aangaf dat zij open staat voor een nieuwe uitdaging. Geen uitgebreide tekst en uitleg, nee alleen een korte oproep waarbij ze haar wensen uitsprak voor de nieuwe baan: Fulltime, Marketing, regio Utrecht en het liefst een functie waarbij ze haar creatieve brein in kon zetten. Ik zag meerdere recruiters en werkgevers gretig reageren. PICK ME, PICK ME! De kandidaat in kwestie reageerde (volgens mij) zorgvuldig op de reageerders waarvan ze waarschijnlijk dacht ‘’interessant’’ met de comment: DM mij ff!

Natuurlijk is het nu heel makkelijk om een blog te schrijven over de verschillen in generaties en manier van communiceren. Maar mij viel vooral iets anders op, de communicatie dient kort en toegankelijk te zijn. De gemiddelde recruiter weet dat kandidaten geen zin meer hebben om door meerdere digitale hoepels te springen zoals een uitgebreid invulformulier voor het ATS, toevoegen van motivatiebrieven of het parsen van je LinkedIn profiel (wat niet wil parsen en je dus zelf nog alles moet invullen)

Maar waar de meeste recruiters nog willen bellen, want dat is nou eenmaal hoe ‘’het heurt’’, willen de meeste kandidaten het liefst kort en krachtig contact. Dit zijn niet alleen nog maar de young professionals die zich het liefst op online platformen bewegen. Nee, ook de mid career professional is niet meer zo happig op het welbekende screening telefoontje. Meestal zitten zij namelijk op het werk, voelen zich daardoor niet op het gemak of hebben gewoon geen zin om de telefoon op te nemen van een nummer wat ze niet direct herkennen (pro tip: Zorg dat je telefoonnummer geregistreerd staat bij het telefoonboek – ja dat bestaat nog – want de meeste mensen gaan eerst online zoeken op Wie-Heeft-Mij-Gebeld? In plaats van dat ze direct de telefoon opnemen)

Een beller is sneller, dat is het welbekende gezegde. Maar is dat nog zo? Een Whatsapp bericht geeft je vaak sneller een reactie waarbij je ook direct contact kan leggen met de kandidaat. Nee, je kan het misschien niet direct inzetten voor een screening gesprek maar het geeft jou en de kandidaat wel de optie om op een laagdrempelige manier contact met elkaar op te nemen.

Krijg je een nieuwe sollicitatie binnen via je website? Zorg dat je een notificatie instelt in je ATS zodat je direct via Whatsapp connectie kan maken met je kandidaat. Zoals iedereen weet is de respons tijd in deze huidige markt cruciaal. Waarom wachten tot je tijd hebt voor een belletje in je bel blok, of tot de kandidaat tijd heeft om op te nemen? Stuur direct een berichtje met de vraag: Hoe kan ik jou helpen?

Nodig kandidaten proactief uit om via LinkedIn, WhatsApp, Instagram of Facebook contact met jou op te nemen. Geef informatie over wie je bent (Naam en een goede foto) wat je functie is en wanneer je het beste bereikbaar bent. Voor veel kandidaten is solliciteren namelijk nog steeds een spannende aangelegenheid. Het is prettig om dan op een laagdrempelige manier direct met jou, als recruiter, in contact te komen. Als je dan ook nog eens de vraag stelt; hoe kan ik jou helpen? Dan neem je voor de kandidaat een groot gedeelte onzekerheid weg en vervang je dit met vertrouwen.

Naast het direct contact zul je nog meer voordelen gaan ervaren aan dit soort manier van communiceren. Zo ben je in staat om sneller follow-ups te sturen naar kandidaten, de voortgang van het proces te communiceren of om bijvoorbeeld bestanden met elkaar uit te wisselen. Je kan korte filmpjes sturen (maak bijvoorbeeld een kort filmpje van de hiring manager voor de functie waarop de kandidaat heeft gesolliciteerd) of stuur een foto van de mogelijk nieuwe werkplek.

Misschien kun je de kandidaat een spraakbericht sturen waarin je deze succes went voor het gesprek of een Gifje om deze te feliciteren met de nieuwe baan.

Natuurlijk kun je heel veel automatiseren via je ATS en mailings de digitale deur uitsturen, maar probeer de komende maanden eens wat vaker kandidaten ook via andere communicatiekanalen te informeren. De eerste winst die je sowieso gaat ervaren is de interactie met je kandidaten. Pak het contact weer terug en laat de digitale communicatie tools voor je werken.