3 tips hoe jij als (zzp) recruiter altijd opdrachten hebt.

3 tips hoe jij als (zzp) recruiter altijd opdrachten hebt.

3 tips hoe jij als (zzp) recruiter altijd opdrachten hebt!

Het zijn of worden van een recruitment ondernemer brengt druk met zich mee om altijd
nieuwe opdrachten of klanten binnen te halen. Zeker bij het aflopen van een opdracht
neemt de spanning en onrust vaak toe om weer een nieuwe opdracht of vacature te
krijgen. In deze blog geeft Kim Werensteijn van Werkimago je meerdere tips waardoor jij
wél opdrachten en nieuwe klanten aantrekt.

In mijn tijd als interim recruiter heb ik nooit via een bureau gewerkt. Je leest het goed: nog
nooit. Was dit mijn doel? Ik had ook prima wel via een bureau kunnen werken. Het
gebeurde gewoon dat ik opdrachten zelf wist te regelen (dat dacht ik althans destijds). Nu
achteraf kan ik zeggen dat, zonder dat ik het wist, ik een aantal dingen gewoon heel goed
deed. Ook nu, nu in niet meer op uurtje factuurtje basis werk en ook nog eens remote
vanuit het buitenland, trek nieuwe klanten aan en heb ik vaak de keuze in met wie ik wel en
niet wil werken. Ik geef je een kijkje in de keuken.

Het verbinden van mensen:

Destijds, in mijn werk als operationeel recruiter verbond ik de hele dag door mensen aan
elkaar. Jij neem ik aan ook? Sollicitanten met bedrijven, sollicitanten met andere recruiters,
recruiters met recruiters. Het was een rode draad. Ik zie en zag overal kansen voor iedereen
en daarbij verbond ik de mensen graag zodat beiden partijen profijt zouden hebben. Zonder
per se een vergoeding daar tegenover te stellen. Dit zit en zat gewoon in mijn natuur. En
juist daardoor, creëer de ik de gunfactor bij anderen zodat ze altijd aan mij dachten als er
een interim recruiter werd gezocht.

´Ik fixte mijn shit´

´Ik fixte mijn shit´. Ik denk dat dit echt het belangrijkste is geweest in mijn werkend leven. Ik
snap dat het ´fixen van shit´ heel gek klinkt, maar steeds vaker kom ik erachter dat heel veel
recruiters hun shit niet fixen. Ze komen hun afspraken niet na, reageren niet en gaan over
hun grenzen heen waardoor ze het werk niet meer overzien.

Ik had mijn recruitmentwinkel op orde, om het zo even te zeggen. Als recruiter hou je nu
eenmaal vaak twintig ballen tegelijkertijd in de lucht. Dit kunnen er al snel vijftig worden als jij je zaakjes niet op orde hebt of als je toelaat dat mensen er vijftig naar je toeschuiven.

Duidelijk zijn, inzicht geven en je grenzen stellen waren drie belangrijke factoren.
Duidelijk zijn en inzicht geven. Jij bent niet het loophondje van de hiring manager. Jij helpt
degene met zijn of haar team weer op orde te brengen en daar heb jij de manager zelf voor
nodig. Om in cliches te vallen: ´it takes two to tango´. Maak dit meteen in de vacature intake
duidelijk zodat een manager weet dat, om zijn team weer compleet te krijgen, je samen
dient te werken.

En daar komt meteen het grenzen stellen aan bod. Hoe vaak luisteren hiring managers niet
naar jou? Althans dat is het gevoel wat je kunt hebben. Meestal is de realiteit dat ze andere
(dringende) prioriteiten hebben en dus komt terugkoppeling geven over die ene kandidaat
op een lagere plek terecht. Ik pikte dit niet. Regelmatig heb ik de hiring manager voor een
ultimatum gesteld dat als hij/zij niet de prioriteit gaf die het nodig had, ik ook deze prioriteit niet aan zijn of haar vacature gaf en ik deze offline haalde. Eerlijk is eerlijk, soms voelde ik
mezelf echt een bitch als ik dit deed. Maar al snel leverde het wel resultaat op en kwamen
ze wél met een terugkoppeling. Tot op de dag van vandaag spreken die managers juist vol
lof over mij.

En daarnaast is het ook belangrijk om je aan je woord te houden. Zeg jij aanstaande vrijdag
terug te bellen of iets aan te leveren, doe dat dan ook. Als het je niet lukt op dat moment,
laat dat dan ook weten en vertel wanneer je het wel kunt doen.

Je voedt als het ware je hiring manager op. En dit klinkt natuurlijk niet als gelijkwaardig, dat begrijp ik. Maar jouw vak is recruitment en je bent er elke dag mee bezig. Voor managers is
het een bijzaak en slechts een onderdeel van hun werk.

Als jij dus je ´shit wél fixed´ gaat het mond tot mond principe vóór je werken. Anderen gaan
zeggen dat ´jij goed bent´. Ze bevelen je aan, ´je moet bij haar/hem wezen voor x en y´. En
huppakee ineens word jij meer benaderd voor nieuwe opdrachten en klanten.

Het creëren en onderhouden van je netwerk:

Ik weet nog goed dat ik door het tweede bedrijf, waar ik als (loondienst)recruiter werkte,
werd gedwongen om op events naar mensen toe te gaan. Wij als collega´s mochten echt
niet bij elkaar staan, dan werd je de volgende dag meteen op het matje geroepen.
Tegenwoordig noem ik het ´aangeleerd extravert gedrag´, want als er iets niet in de kern van
mijn ´zijn´ zit dan is het wel op mensen afstappen die ik niet ken. Het heeft wel gemaakt dat
ik hierdoor heb geleerd om dit te doen. In de praktijk heeft het mij ook ver(der) gebracht,
want juist door wel op mensen af te stappen op events, vergroot je jouw netwerk.

En de recruiter die nu nog zegt iemand niet op LinkedIn toe te laten, omdat ze degene ´niet
persoonlijk hebben gesproken´ mag zijn of haar deuren sluiten. Want los van het ´in real
live´ je netwerk vergroten helpt de LinkedIn tool hier je ook bij. Sterker nog, daar is het ooit
mee begonnen. Elke dag kun jij je netwerk uitbreiden met allerlei bedrijven en recruiters die
op zoek zijn naar een recruiter. Van bureaus en het mkb tot aan recruiters en HR managers.
Lekker linken!

Wees bekend en zichtbaar.

Dat iemand je kent, betekent niet dat ze aan jou denken. Wees zichtbaar voor je netwerk.
Dat kan met content zijn die je zelf plaatst op LinkedIn. Of door regelmatig een berichtje te
sturen naar iemand. Of reageer/like op een post van een ander zodat jij ook in beeld blijft bij
hen. En oh ja…. Je kunt jezelf ook uitnodigen voor een podcast of interview. Of schrijf een
blog. Ideeën genoeg, die vast niet in de basis van jouw aard liggen. Denk maar weer even
aan mijn voorbeeld van afstappen op mensen en wat mij dat heeft gebracht.

Hoe zichtbaarder je bent, hoe meer mensen aan jou denken als ze iemand nodig hebben
waardoor je meer mensen naar je toe trekt.

P.S. zichtbaar betekent niet ´posten om het
posten´. Verplaats je in de ander (jouw doelgroep). Wat kun jij deze week posten om jouw
netwerk weer een beetje verder te helpen in de wondere wereld van recruitment?

Meld je aan voor de enrol nieuwsbrief