Wat zijn aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden?

Wat zijn aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden?

Wat zijn aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden?

Een inhoudelijke sterke vacature tekst, een toffe recruitment campagne. Alles staat klaar om de potentiële kandidaat te verwonderen met jouw openstaande vacature. De afgelopen jaren is er door veel bedrijven ingezet op betere arbeidsvoorwaarden voor medewerkers, denk hierbij aan hybride en remote werken (dankzij een wereldwijde pandemie) de goed getrainde kantoorhond, vers fruit op kantoor of de (door recruiters gehate) ‘’pingpongtafel’’.

Ik zag afgelopen week een bericht voorbijkomen op LinkedIn waarbij in de vacaturetekst de onderstaande arbeidsvoorwaarde werd genoemd:

  • Voldoende vakantiedagen om 3 keer per jaar op vakantie te gaan zonder dat je extra dagen moet bijkopen.

Dit wierp gemixte reacties op. Sommige prezen de post vanwege de ‘’vertellende’’ schrijfwijze, andere gaven aan liever concrete informatie te willen over het x aantal vakantie dagen.

Zelf vind ik het persoonlijk ook prettiger om te lezen hoeveel vakantiedagen er nu daadwerkelijk geboden worden, het principe geld ook voor de hoogte van het salaris in plaats van de omschrijving marktconform.

Daarbij is het ook goed om stil te staan bij wat nu echt aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden zijn. Persoonlijk vind ik dat als jij een hele mooie ‘’marketing term’’ nodig hebt om aan te geven dat er 24 vakantiedagen zijn dat je de plank misslaat. Waarom? Vakantiedagen zijn alleen een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden als je er standaard meer biedt dan andere. Heb je er 40 en kan ik daarom 3 keer per jaar op vakantie? Meld dan het aantal. Zit je er niet ruim boven? Vermeld dan gewoon het aantal en zorg dat je de focus legt op andere zaken aangezien het helemaal geen aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde is, het is namelijk wettelijk geregeld dat wij allemaal in loondienst recht hebben op vakantiedagen.

Als je echt de aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden wil opschrijven zou je hiervoor een heel simpel maar ook zeer doeltreffend onderzoek kunnen doen, namelijk: Vraag aan je huidige persoon populatie wat zij zien als een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden binnen je bedrijf. Zeer waarschijnlijk zullen zij niet praten over die pingpongtafel die 4 jaar geleden is aangeschaft en ergens stof staat te happen in een hoekje. Ze zullen ook niet spreken over het kantoorfruit aangezien dit inmiddels een standaard is geworden voor veel bedrijven (ik zie maandelijks fruit bederven in slow motion)

Waarschijnlijk komen zij met punten die niet direct bovenaan in jouw opsomming staat. Denk hierbij aan doorgroeimogelijkheden (met duidelijke stappen en plannen) flexibele feestdagen, vrij besteedbaar vitaliteitsbudgetten, kennis evenementen, flexibele werktijden, coaching programma’s en nog veel meer.

Het benoemen van een salaris, vakantiedagen en het feit dat je een leaseauto krijgt voor een functie waarbij er wordt vereist dat jij door heel Nederland gaat reizen is geen aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden. Het is het minimale wat een werkgever hierin moet doen. Het is de randvoorwaarden om überhaupt een vacature open te stellen.

Ga niet zelf bedenken wat jouw doelgroep als aantrekkelijk beschouwt, laat die kantoorhond alsjeblieft ook gewoon een eigen-huis & tuin hond zijn, zet die Fifa spellen in de kast als niemand er mee speelt behalve Pim van Accounting. Stel vragen en pas je tekst daarop aan. Benoem wat iemand van jouw werkgever kan verwachten en besteed daarin extra aandacht aan de opsomming die je hebt ontvangen van je huidige medewerkers.

Wat is jouw meest aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde?

Meld je aan voor de enrol nieuwsbrief