Referral recruitment en referral acties, laten we het klein maken zodat je kan starten

Referral recruitment en referral acties, laten we het klein maken zodat je kan starten

Referral recruitment en referral acties, laten we het klein maken zodat je kan starten!

Valt het jou ook op dat er op je tijdlijn op LinkedIn steeds vaker posts over referral recruitment staan? En dan heb ik het niet over de berichten die ik zelf post maar die van recruitment vakgenoten. Berichten waarin recruiters vertellen over hun succes met referral recruitment. En zeer regelmatig lees ik een post met een boodschap wat dit onderwerp raakt. Meestal komt deze uit de koker van Aaltje Vincent. Zij weet als geen ander dat het referral kanaal een heel belangrijke én prettige manier is voor sollicitanten om in contact te komen met een werkgever.

Referral recruitment: je kan er niet meer omheen. De werving via eigen medewerkers is een must. Als je dit wervingskanaal nog niet hebt opgestart, loop je wel een beetje achter de feiten aan in de huidige arbeidsmarkt. Gelukkig is er goed nieuws: Het is nooit te laat om te starten met een referral recruitment programma!

Klinkt best groot; een referral recruitment programma. Schrikt dit je af? Wil je starten maar weet je niet hoe? Heb je het management nog niet overtuigd van de kracht van de werving via eigen medewerkers? Of levert jullie leuke aandraagbonus veel te weinig op? Tijd voor actie! En wel op een manier die werkt: Keep it simple.

In de komende blogs deel ik een 4-stappenplan waarmee je een referral actie kan opzetten én succes kan boeken. Want dat hebben we ook gewoon nodig: een succes. En bij voorkeur één waarin je een vacature invult met een referral kandidaat. Dat geeft de recruiter moed. Daarmee kun je verder bouwen en stakeholders overtuigen dat er meer aan referral recruitment moet worden gedaan. Als je met deze referral actie succes boekt, lever je tenslotte een bewijs van de kracht van werving via jullie eigen medewerker

Definitie van referral recruitment

Laten we eerst eens de definitie helder hebben, zodat we van hetzelfde uitgaan:

Referral recruitment is het belonen van in- en externe ambassadeurs voor elke bijdrage aan de werving en het aandragen van potentiële kandidaten uit het eigen sociale netwerk en ze stimuleren om dit te (blijven) doen.

Referral recruitment is dus meer dan een kandidaat aandragen. Het gaat ook over het belonen en waarderen van wervingsinspanningen. Denk hierbij aan het delen van berichten op sociale media of het uitnodigen van kandidaten voor een bedrijfsborrel of meetup of kennissessie. Of meedoen aan een referral sessie om contacten uit het eigen netwerk te benaderen. Op deze wijze dragen medewerkers bij aan het werkgeversmerk.

Over de definitie gesproken, referral recruitment is typisch vakjargon. Check dus altijd eerst of je gesprekspartner deze term kent voordat je er te pas en te onpas mee gaat strooien. Wees er bewust van dat de term op alle lagen in de organisatie vragen kan oproepen omdat men niet weet wat je bedoelt. Ook in dit geval geldt het motto; keep it simple. En dan is spreken over ‘via via werving’ vaak beter en veel krachtiger.

4-stappenplan

Terug naar het 4-stappenplan om een referral actie op te zetten. Met deze wervingsactie kun je laagdrempelig van start gaan met referral recruitment zonder een programma. Of je gebruikt de actie om de huidige aandraagbonus een boost te geven. Want check nog maar eens de definitie van referral recruitment. Het gaat ook over het stimuleren van medewerkers om kandidaten aan te dragen en een bijdrage te leveren.

Het 4-stappenplan voor een referral actie:

  • Stap 1 De vacature
  • Stap 2 Ken je doelgroep
  • Stap 3 De referral actie
  • Stap 4 Communiceren en DOEN

Stap 1:

Kies een vacature waar je een referral actie voor wilt opzetten. Nou lijkt het misschien alsof elke vacature geschikt is. Of je denkt nu gelijk aan de vacature die al veel te lang open staat en iedereen flinke frustratie geeft. Kan hoor, deze vacature kiezen voor je eerste referral actie maar ga je er succes mee boeken? De vacature die je kiest moet in ieder geval aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • Het netwerk van kandidaten wat bij deze vacature hoort is goed bereikbaar
  • Ambassadeurs (intern; eigen medewerkers) voor deze vacature zijn in beeld en beschikbaar
  • Het kandidaatprofiel is scherp (gebruik bijvoorbeeld een candidate persona!)
  • De vacaturetekst is GOED en de Job Value Proposition is duidelijk
  • Last but not least: jij hebt er vertrouwen in dat je deze vacature kan invullen met een referral kandidaat. Want we willen tenslotte succes boeken.

Bovenstaande voorwaarden gebruik je om te beoordelen of de vacature geschikt is om een wervingsactie voor op te zetten. Werk deze vervolgens uit en ga daarna met de hiring manager in gesprek. Deze moet immers wel aan boord zijn als je de referral actie lanceert. De hiring manager is voor jou een belangrijke ambassadeur en communicatiekanaal naar de medewerkers.

Door te vertellen over de voordelen van referral recruitment krijg je de hiring manager vast en zeker wel mee. Zorg dat je de voordelen kan vertalen naar jullie organisatie, maak ze heel specifiek. Voordelen van referral recruitment zijn onder andere:

  • Een groter bereik onder potentiële kandidaten.
  • Kwaliteit van kandidaten stijgt want aan selectie op culturele match en fit met het team.
  • Gesprekken met potentiële kandidaten zullen daardoor ook beter en leuker zijn.
  • De kosten voor werving dalen.
  • Uit onderzoek blijkt dat medewerkers die via referral komen langer in dienst blijven.

Als de hiring manager na het horen van deze voordelen nog niet overtuigd is, zou ik de vraag stellen of de vacature wel ingevuld moet worden ;-).

In de volgende blog vertel ik over stap 2: de doelgroep en stap 3: de referral actie. En met doelgroep bedoel ik niet de kandidaten die je wilt bereiken maar juist de medewerker die je wilt activeren voor jouw referral actie. Voor nu veel succes en plezier met het uitvoeren van stap 1!

Meld je aan voor de enrol nieuwsbrief