Ook bij jou wordt er gelachen op de werkvloer

Ook bij jou wordt er gelachen op de werkvloer

Ook bij jou wordt er gelachen op de werkvloer

De arbeidsmarkt. We zijn er met zijn allen maar druk mee. De krapte is er nog steeds en lijkt maar niet minder te worden. 4 op de 10 mensen is benaderd voor een nieuwe baan. Dit is nog nooit zo hoog geweest. Er zijn zelfs bedrijven die actief bezig zijn met arbeidsmarktcommunicatie. Iets wat ik natuurlijk helemaal toejuich. Want je verhaal vertellen zorgt er echt voor dat je uiteindelijk betere mensen kunt werven.

Maar wat ik me steeds meer begin af te vragen, wanneer wordt het eens leuk?

Voordat je verder leest heb ik een vraag voor je: Weet je nog waar dit vandaan komt? Tralalala, twiedeliediedie, tralalaa, twiedeliedie! Ik kom er zo op terug.

Vele conceptpresentaties voor nieuwe campagnes heb ik bij mogen wonen. Het was gebruikelijk om in dat soort presentaties 3 richtingen te presenteren aan de klant. Een gedurfde, een met een beetje humor en een veilige. En wat werd er 9 van de 10 keer gekozen door de klant? Juist. De veilige optie. Waarom toch?

Het gevolg is dat we met zijn allen hard aan het communiceren zijn, maar dat het allemaal eenheidsworst is wat er getoond wordt. Let maar eens op. Alle uitingen zijn min of meer hetzelfde. Kleurloos. Veilig. Waardoor het allemaal niks zeggend wordt. En ik vind dat jammer. We durven niet meer anders te zijn dan de rest, bang dat we iemand voor het hoofd stoten of dat diegene ons misschien niet leuk vindt. Terwijl, als diegene ons niet leuk vindt, hij of zij eigenlijk niet bij je bedrijf past waarschijnlijk. En dan is het juist goed dat diegene niet solliciteert. Hoef je hem of haar ook niet te vervangen als het uiteindelijk toch niet zo’n goede match blijkt te zijn.

Het lijkt wel of we niet durven te laten zien dat het ook leuk is op de werkvloer. Dat er gelachen wordt. Omdat het niet professioneel is omdat te laten zien. Dat is gek, want ik moet het eerste bedrijf nog meemaken waar er niet gelachen wordt. Waar er geen grappen gemaakt worden tussen collega’s of waar het de hele dag echt heel saai is. Overal worden er grappen gemaakt. Waarom durven we dat dan niet te laten zien? Waarom is alles zo serieus?

Humor in je uitingen werkt ook gewoon beter. Je wordt beter onthouden. Waarom? Omdat je anders bent dan de rest. En mensen vinden het leuk om te lachen. Het maakt bepaalde stoffen vrij in je hersenen die je een positief gevoel geven. Wat weer goed voor je merk is. Wie kent de olifant van Rolo niet meer? Of die paarse krokodil? En als ik het woord bommetje laat vallen, denk je dan niet gelijk aan een koe in een zwembad? Dat bedoel ik.

Mijn oproep is dan ook, nee wacht, het is mijn missie om humor terug te brengen in arbeidsmarktcommunicatie in Nederland. Want het laat je niet alleen boven het maaiveld uitsteken zodat je opvalt tussen al die andere vacatures en uitingen, maar het zorgt er ook voor dat je mensen aantrekt die echt bij je passen. Wat er weer voor kan zorgen dat je achterdeur meer gesloten blijft.

Ik daag je daarom uit om te laten zien dat er gelachen wordt op de werkvloer. Maak grappen in je communicatie. Verwerk humor in je teksten op je website en in je vacatures. Dan worden die ook eens leuk om te lezen. Moet jij eens opletten wat het doet voor je conversie. Die wordt alleen maar leuker.

Weet je al waar mijn vraag over ging? Ja he? Was je al Apeldoorn aan het bellen?

Meld je aan voor de enrol nieuwsbrief