Waarom je zo snel mogelijk over moet stappen op Analytics 4
Waarom je zo snel mogelijk over moet stappen op Analytics 4
Waarschijnlijk heb je de melding al gezien in Google Analytics. Een gele balk bovenaan de pagina, waarin staat dat er vanaf 1 juli 2023 geen data meer binnenkomt. Als je dan nog niet overgestapt bent op Google Analytics 4, zet Google je automatisch over.
Misschien denk je dat er geen haast is, omdat je nog een paar maanden hebt. Of je gaat er vanuit dat Google de migratie automatisch wel goed zal uitvoeren.
Afwachten is echter niet verstandig. In deze blog leggen we je uit waarom je nu over moet stappen.
Wat is GA4?
GA4 (Google Analytics 4) is de nieuwste versie van Google Analytics. Deze vervangt UA (Universal Analytics, de huidige versie). GA4 werkt behoorlijk anders dan UA en is volledig gebaseerd op events. Dat betekent o.a.:
- Minder afhankelijk van cookies
- Meer accurate data
- Beter geschikt voor (web)apps
- Minder privacygevoelig (o.a. geen IP-adressen opgeslagen)
- Doelen moeten anders ingesteld worden
Waarom niet automatisch laten overstappen?
Als je per 1 juli nog niet over bent, migreert Google je automatisch naar GA4. Misschien denk je jezelf moeite te besparen door hierop te wachten.
Het meten van doelen werkt echter anders in GA4 dan in UA. Dus de kans is groot dat doelen niet meer goed gemeten worden, als ze een-op-een worden overgezet. Google waarschuwt hier zelf ook voor en raadt iedereen aan handmatig te migreren.
Waarom nu overstappen?
Het is nu duidelijk waarom je de overstap beter zelf kan regelen. Maar waarom moet dat dan zo snel mogelijk?
Zoals gezegd werkt GA4 anders dan Universal Analytics. Dat geldt voor de manier waarop gemeten wordt, maar ook voor hoe je de tool gebruikt. Informatie staat vaak op een andere plaats dan je gewend bent, of wordt op een andere manier weergegeven.
UA werkt niet meer na 1 juli. Als je wacht tot het laatste moment, zit je straks dus in een nieuw systeem, zonder dat je nog op Universal Analytics kan terugvallen.
Stap dus zo snel mogelijk over, zodat je beide versies een tijdje naast elkaar kan laten draaien. Zo heb je nog een paar maanden waarin je kan wennen aan GA4.
Verlies van data
De verschillen tussen UA en GA4 betekenen ook dat historische data niet meegaat. In je nieuwe GA4-property zie je alleen data vanaf het moment dat je hem aangemaakt hebt.
Stel je voor dat je een dag voor de deadline overstapt, op 30 juni. Dan heb je op 1 juli een GA4-property met data van maar 1 dag erin. Je hebt dus geen historische data om wat je meet mee te vergelijken.
Hoe eerder je overstapt, hoe meer historische data je straks hebt. Bedenk ook dat de data in GA4 kan verschillen met UA. Het wordt immers anders gemeten. Het is dus handig als je beide systemen nog even naast elkaar kan leggen.
Wil je later nog data terug kunnen zien van voor het moment van overstappen? Zorg dan dat je deze uit UA exporteert voor de deadline.
Wacht niet langer
Maak dus zo snel mogelijk een nieuwe GA4-property aan. Dan heb je nog even om te wennen, heb je de tijd om doelen goed in te stellen en kan je de data van UA en GA4 nog vergelijken. Vergeet ook niet voor 1 juli je historische data te exporteren!
Het belang van eerlijke werving en selectie
Het belang van eerlijke werving en selectie Recentelijk stemde de Eerste Kamer tegen de invoering
Werven is van gisteren, behoud is van vandaag
Werven is van gisteren, behoud is van vandaag Werven is van gisteren, behoud is van
2 tips hoe jij als Recruiter DATA kunt inzetten
2 tips hoe jij als Recruiter DATA kunt inzetten. Data. Je kunt er niet meer