De candidate experience is jouw sleutel tot succes!

De candidate experience is jouw sleutel tot succes!

De candidate experience is jouw sleutel tot succes!

Zeg eens eerlijk, heb jij ook het gevoel dat de wereld van recruitment en recruitment marketing soms zo ingewikkeld is? Ik bedoel, je wordt overspoeld met vaktermen zoals candidate journey, employer branding, en unique selling point. En dan heb ik het nog niet eens over die enge cost per lead en talent sourcing strategy.

Maar vandaag gaan we het hebben over de belangrijkste term van allemaal: candidate experience. Want uiteindelijk draait het er toch om hoe jouw kandidaten het sollicitatieproces ervaren. En ja, natuurlijk kunnen we leuke dingen bedenken zoals one-click applications en gamification, maar als de kandidaat zich niet goed voelt tijdens het proces, dan heb je nog steeds een probleem.

Dus, hoe zorg je ervoor dat jouw kandidaten een positieve ervaring hebben? Hieronder heb ik een paar tips voor je op een rijtje gezet. Want laten we eerlijk zijn, je kunt nog zulke mooie kleding in de winkel hebben hangen, maar als niemand weet hoe ze de deur moeten openen, verkoop je nog niks.

Tip 1: Snelle en duidelijke opvolging

Een snelle en duidelijke opvolging is cruciaal voor een positieve candidate experience. Maar wat is snel? Voorheen werd er geadviseerd om een sollicitatie binnen 2 werkdagen op te volgen, in deze huidige arbeidsmarkt ben je naar mijn mening met 2 werkdagen al AF! Volg een sollicitatie minimaal binnen 4 uur op, kandidaten sturen op 1 moment meerdere sollicitaties uit. Zorg ervoor dat je op het moment dat je ‘’top of mind’’ bent, ook in contact staat met je kandidaat. Bel je kandidaat op, plan een gesprek in. Informeer ze over het proces en bijvoorbeeld de tijdsplanning. Als je te lang wacht met reageren op een sollicitatie kan dit leiden tot onzekerheid en demotivatie bij de kandidaat, waardoor ze mogelijk interesse verliezen of erger nog: afhaken! 

Tip 2: Test het sollicitatieproces

Test het sollicitatieproces en vraag anderen om feedback. Dit kan je helpen om eventuele pijnpunten in het proces te identificeren en op te lossen, zodat kandidaten een vlotte en prettige ervaring hebben. Dit omvat niet alleen het online sollicitatieproces, maar ook het offline proces, zoals het aantal interviews en gesprekken met collega’s. Kijk kritisch naar de processtappen en beoordeel welke stappen echt nodig zijn voor een positieve ervaring. Moet je bijvoorbeeld al die emails versturen tijdens het proces of kan het ook met een WhatsApp bericht? Wat heel goed kan werken hierin is bijvoorbeeld een samenwerking aangaan met een groep studenten die dit proces voor je doorlopen en in kaart brengen. Zij geven jou de frisse blik en ongezouten mening waar je naar op zoek bent en zijn hierin nog niet ‘’bevooroordeeld’’ door eerdere ervaringen.

Tip 3: Houd de kandidaat betrokken

Blijf in gesprek! Zorg voor regelmatige updates, ook als er niks te melden is! Een kandidaat wil zich tijdens het proces op zijn/haar gemak voelen en dat doe jij door de kandidaat serieus te nemen. Denk niet dat je de grootste uitdaging al hebt overwonnen omdat je kandidaten in je proces hebt zitten. De winst zit erin om kandidaten ook in je proces te behouden. Wees persoonlijk, benaderbaar en ben eerlijk.  Het is een gigantische open deur maar behandel de kandidaat zoals jij zelf behandeld zou willen worden.  

Open deur:

Als jij als recruiter op zoek bent naar toptalent, dan is het hebben van een positieve candidate experience de sleutel tot succes. Door kandidaten op een goede manier te behandelen, creëer je niet alleen een goede naam (voor jezelf en voor het bedrijf) maar vergroot je ook de kans dat kandidaten bij je terugkomen voor toekomstige sollicitaties. En wie weet, misschien bevelen ze jou ook nog eens aan bij hun vrienden en familie.

Dus, als je op zoek bent naar de beste kandidaten op de arbeidsmarkt, zorg er dan voor dat je ze behandelt als de waardevolle individuen die ze zijn. Geef ze de positieve candidate experience die ze verdienen en je zult zien dat je bedrijf een voorsprong heeft op de concurrentie!