Employer Branding Specialist vs Recruitment Marketeer

Employer Branding Specialist vs Recruitment Marketeer

Het verschil tussen het werk van een Employer Branding Specialist en een Recruitment Marketeer?

En welke skills heb je nodig?

Waar de tijd verstrijkt, veranderen functies. En dat is maar goed ook. Dat houdt ons werk leuk, spannend en afwisselend. De functies Recruitment Marketeer en Employer Branding Specialist hebben een aantal jaar geleden hun intrede gedaan. Inmiddels zie je deze job op menig LinkedIn profiel voorbijkomen. Waarom zijn deze rollen zo tof? Wat is het verschil? Hoe versterken ze elkaar? En welke skills heb je nodig om succesvol te zijn en blijven? 

Employer Branding Specialist vs Recruitment Marketeer

Ikzelf begon in 2016 als Recruitment Marketeer. Na mijn studie Bedrijfskunde. In de afgelopen jaren sprak ik veel met vakgenoten. Zo kwam ik er bijvoorbeeld achter dat Marcel Borst al bezig is met Recruitment Marketing sinds 2010. Dus je vind een stelletje vakidioten bij elkaar op Enrol.nl 😉

Persoonlijk kan ik Employer Branding en Recruitment Marketing niet los zien van elkaar. Maar dan hieronder een poging het verschil heel simpel uit te leggen: 

Een Employer Branding Specialist houdt zich bezig met de strategie van recruitment en HR. Wat is het organisatieverhaal en wat wordt daarmee het EVP waarin iedereen zich kan herkennen? Per organisatie verschilt dat natuurlijk, maar meestal ‘bemoeit’ de Specialist zich ook wel met de content. En met die content gaat de Recruitment Marketeer dan weer verder. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het maken, analyseren en samen aanscherpen van de campagnes voor een bepaalde doelgroep op bijv. Google en social media. Eerder, ik schrik er zelf van, zo’n 5 jaar geleden schreef ik er het volgende over. 

Een dag uit het leven van…

Een belangrijk onderdeel van elke vacaturetekst, video of blog die we in onze wereld voorbij zien komen. Hoe ziet zo’n dag er dan in de praktijk uit bij organisatie X? Ik geef je een voorbeeld van een werkweek – geheel willekeurig. En we horen graag van jou of dit een beetje representatief is! 

  • Maandag: kick-off meeting met een klant of je interne stakeholders om te bepalen wat de doelstellingen dit kwartaal zijn. Het inplannen van interviews met de doelgroep voor campagnes, een wensenlijstje content creatie zodat je kunt toetsen of dit ook echt past bij de doelgroep, het analyseren van de werken bij site (welke verbeteringen zijn er nog op SEO, SEA en CRO gebied?)
  • Dinsdag: je laat alles van gisteren even bezinken en kijkt op platforms zoals Werf&, Frankwatching, etc. of er nog nieuwe ontwikkelingen zijn die je direct kunt meenemen deze week in je campagnes en content creatie. Wellicht zit je nog met recruitment/HR om te sparren over hoe ze hun proces kunnen verbeteren en hoe jullie samenwerking nog beter kan worden. 
  • Woensdag: het afnemen en uitwerken van interviews, het schrijven van (web)teksten en het afstemmen met de rest van het team of de planning op schema ligt. Die toffe content willen we natuurlijk asap bij de doelgroep hebben!  
  • Donderdag: je gaat wellicht wel op pad vandaag met een videograaf om die employer brand movie te schieten. Je denkt uit, begeleidt en zorgt ervoor dat de authenticiteit van de organisatie goed naar voren komt. Behind the scenes shots gemaakt? Natuurlijk! Einde middag rijd je voldaan naar kantoor of huis. 
  • Vrijdag: beetje lullig om te zeggen ‘wat de vrijdag ons brengt’ want voorbereiding voor volgende week ligt op je te wachten. Misschien leg je wel de laatste hand aan een briefing voor intern of extern. En je weet maar nooit welke werkzaamheden volgende week meer naar voren gaan komen. Hoe dan ook, je werk is sowieso tof. En deze werkweek sluit je natuurlijk mooi af met elkaar bij de borrel. 

Heb jij nog goede voorbeelden of een aanvulling vanuit je eigen praktijk? Laat het ons weten! 

Skills die je komende jaren nodig hebt om een goede Arbeidsmarktcommunicatie strategie neer te zetten en uit te voeren

Krijg allergie van het woord of niet. Maar in ons vakgebied zijn we tegenwoordig allemaal multipotentials. Er worden meerdere skills van ons gevraagd. En gelukkig hoeven we ons niet alleen maar met 1 ding bezig te houden. Eens? 

Deze blog dateert al uit 2017, maar naar mijn mening klopt de skill set nog steeds. Tuurlijk kun je details toevoegen en uitbreiden met technische skills zoals data analytics (niet dat je het zelf hoeft uit te voeren, maar enige kennis hiervan is oh zo handig!) en je weet vooral hoofd en hart bij elkaar te brengen. Ik schreef er kort geleden het volgende over.

Los een organisatieprobleem niet alleen op. Zoek specialisten die hetzelfde doel nastreven

Je bent niet alleen op de wereld. Dus hoef je ook niet een organisatieprobleem – want dat is het – zelf op te lossen. Waarom ik dit zeg? In het verleden zag je nog wel eens dat afdeling recruitment/HR een onmogelijke opdracht kregen om het wervingsprobleem vooral snel op te lossen. Inmiddels weten we dat je een lange adem moet hebben om een goede Employer Branding-strategie uit te rollen. Vorm een team binnen je marketing afdeling, maar ook daarbuiten met gelijkgestemden. Een beetje multidisciplinair? Yes please! Kijk dan vooral naar de skill set in plaats van functietitel 🙂 Alleen samen ga je vliegen, anders strand je wellicht enkel in de branding…

 

Er zijn dus wel degelijk verschillen tussen het werk van een Employer Branding Specialist en een Recruitment Marketeer. Maar het belangrijkste is dat we werken naar hetzelfde doel. Namelijk een sprekend Employer Brand vanuit het hart van de organisatie opgehaald en verteld door eigen medewerkers.