Is TikTok het antwoord op jouw wervingsvraag naar young professionals? 5 tips!

Is TikTok het antwoord op jouw wervingsvraag naar young professionals? 5 tips!

Is TikTok het antwoord op jouw wervingsvraag naar young professionals? 5 tips!

Dat het platform enorm geliefd is onder deze doelgroep is een feit. Zo zien we het dagelijks gebruik van TikTok in Nederland met 34% stijgen naar 3 miljoen gebruikers. De twintigers hebben dit platform volledig omarmd! Waar zij in 2020 nog minder dan 10% van de dagelijkse gebruikers uitmaakten, zien we die cijfers stijgen naar 60% in 2023. 

Zoals met veel producten of platformen die een groot publiek aantrekken, willen bedrijven hier graag op inspringen! Immers, we willen allemaal zichtbaar zijn voor onze doelgroep en aanwezig zijn waar zij zijn. 

Wees voorzichtig, mind your step!

Er is online een beweging gaande waarbij de jongere generatie zich steeds meer van Facebook afwendt, terwijl dit platform voorheen geliefd was. Onderzoeken laten zien dat jongeren aangeven dat Facebook hen niet meer biedt waar ze naar op zoek zijn. Ze vinden het gewoonweg niet meer leuk. Hierin speelt de waarde van authentieke communicatie ook een grote rol. Waar voorheen berichten op bijvoorbeeld Facebook, Instagram en LinkedIn vooral ‘mooi weer’-foto’s en verhalen de ronde deden, zien we dat veel mensen juist naar platformen als Snapchat, TikTok en BeReal bewegen om snelle, directe en ongepolijste bevrediging te krijgen. 

Daar zit ook precies het gele ‘pas op, natte vloer’-bord voor werkgevers verstopt. 

Het is leuk dat je als werkgever zichtbaar wilt zijn op deze platformen, maar dat betekent ook dat je je moet aanpassen aan de gebruiksnormen van het platform. 

  • Gepolijste foto’s plaatsen zonder inhoud op Instagram? Leuk, maar tijdsverspilling. 
  • Ingestudeerde dansjes met de directie op TikTok? Cringe en tijdsverspilling. 
  • Foto’s met puppyoren en je tong die voorbij het scherm ziet op Snapchat? Niet meer van deze tijd en dus tijdsverspilling. 

Weet wat 'zij' willen weten

De young professional prikt zo door deze manieren van ‘online marketing’ heen. Ze willen het echte kijkje achter de schermen (BeReal). Ze willen korte inhoudelijke video’s (TikTok). 

Het moet eerlijk en oprecht zijn. Zodra er maar een zweem van ‘verkoop’ omheen hangt, zul je zien dat je misschien viraal zal gaan, maar dan om de verkeerde redenen. 

Begrijp daarnaast ook dat veel van deze platformen niet alleen gebruikt worden door jongeren. Zo ziet TikTok het grootste groeipercentage van gebruikers onder de leeftijdscategorie 40+! De ervaren professional heeft waarschijnlijk (nog) minder behoefte aan een filmpje waarop Dirk van Accounting een dansje doet terwijl hij uit een rijdende auto springt. 
 
Als je onderzoekt waarom jouw doelgroep gebruikmaakt van bepaalde online platformen, kun je ook achterhalen wat jij als werkgever kunt laten zien op deze platformen. 

Lange adem

Een voorbeeld hiervan: Twitch is een livestreamingdienst die veelal wordt gebruikt door gamers om live games te streamen, met elkaar te chatten en interactief samen te zijn. Onderzoek toont aan dat veel webdevelopers gebruikmaken van Twitch. Als jij op zoek bent naar webdevelopers voor jouw IT-afdeling en jij wilt Twitch gaan inzetten omdat jouw doelgroep hier zit, dan ben je al voor 50% op de goede weg! Als je daarnaast begrijpt waarom zij op dit platform zitten, dan maak je de percentagebalk pas vol! De developers zitten niet op dit platform omdat zij op zoek zijn naar een nieuwe werkgever, ze zitten daar om te spreken over de nieuwe release van League of Legends. 

Je kunt dus prima live gaan streamen vanuit jouw kantoor over ‘’hoe leuk het is om bij bedrijf X te werken’’, maar je kunt je ook verplaatsen in de doelgroep en kijken of je niet beter jouw IT-afdeling kunt vragen om samen met de gamers een online game te spelen. (Ja, net zoals alle vormen van digitale marketing is er geen quick fix) Creëer interactie, faciliteer jouw medewerkers om hierop actief te zijn en laat op een natuurlijke en authentieke manier zelf de connectie ontstaan. 

Terug naar TikTok

De Senior VP van Google zei afgelopen jaar dat uit hun onderzoeken bleek dat bijna 40% van de jongeren, als ze op zoek zijn naar een plek om te lunchen, niet naar Google Maps of Search gaat, maar dat zij hiervoor informatie zoeken via TikTok of Instagram. 

TikTok en Instagram zijn dus niet alleen visueel interessant voor deze doelgroep, maar ze gebruiken het ook om informatie op te zoeken. SEO is ook op deze platformen belangrijk! Het stopt niet bij het schrijven van een vacaturetekst of landingspagina.

Mijn tips:

Gebruik hashtags – TikTok draait om hashtags. Zorg ervoor dat je relevante en populaire hashtags gebruikt in je berichten om de aandacht te trekken van potentiële kandidaten. Door ondersteunende zoekwoorden toe te voegen aan zowel de video als de titel, vergroot je de kans op interactie, zoals likes en opmerkingen. Dit kan bijdragen aan een hogere positie in de zoekfunctie en daarmee de zichtbaarheid van je video verbeteren. 

Rule of three – The hashtag game is on! Gebruik 3 # over je doelgroep, 3 # over de inhoud van je video en 3 # over de hoe & wat. In plaats van alleen de #recruiter zou je dus gebruik kunnen maken van: 

#jobseekers #jobhunt #hiringnow 
#recruitmentprocess #talentacquisition #jobinterview 
#recruitertips #recruitmentstrategy #hiringexpert 

Wees authentiek en spreek! – TikTok is een visueel platform, dus gebruik aantrekkelijke beelden die overeenkomen met wie of wat jij bent. Wees authentiek en ongepolijst! Door spraak te gebruiken in je video wordt automatisch ondertiteling gegenereerd, wat meetelt als zoekwoorden. Dit draagt bij aan de zichtbaarheid en vindbaarheid van je video op TikTok. 

Gebruik trending muziek – TikTok is bekend om de muziek die je vrij makkelijk kan toevoegen aan je video’s. Gebruik trending muziek (er worden toptrends dagelijks gepubliceerd) om ervoor te zorgen dat je berichten opvallen. Hierdoor komt je video al sneller bij jouw doelgroep en publiek terecht. 

 
De belangrijkste om af te sluiten: Doe wat bij jou en bij jouw doelgroep past. Ga niet op TikTok omdat het een groot platform is en jij er dus ‘’iets’’ mee moet. Blijf authentiek en blijf herhalen.