Geen budget maar wel employer branding? Zo doe je dat!

Geen budget maar wel employer branding? Zo doe je dat!

Geen budget maar wel employer branding? Zo doe je dat!

Als je het hebt over employer branding en arbeidsmarktcommunicatie dan komt al snel het woord budget naar voren. Want al die kekke filmpjes, fotoshoots, creatieve uitspattingen en social mediacampagnes worden natuurlijk niet gratis gemaakt. En dat klopt ook.

In het produceren van een employer branding video, of een leuk filmpje over die ene vacature, gaat meer tijd en energie zitten dan je denkt. Zelf doen is vaak geen optie, want dan ziet het er niet professioneel uit. Je haakt daarom een gespecialiseerde bedrijf aan die ook beleg op hun boterham willen. En als dat filmpje er dan is, dan wil je natuurlijk ook dat het bij de juiste mensen terecht komt. Trek je portemonnee maar, want een beetje mediacampagne gaat al snel in de tienduizenden euro’s zitten.

Dat zijn bedragen die veel bedrijven simpelweg niet hebben. Of het er niet voor over hebben, dat kan natuurlijk ook. Want ik ben bij veel bedrijven geweest waar aan de marketing kant tonnen uitgegeven werd om producten te verkopen, maar aan de werkgeverskant geen budget was. Bijzonder vind ik dat toch altijd. Net of je personeel niet belangrijk is ofzo.

Maar wist je dat het helemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn allemaal? Je employer branding kan ook met een klein budget enorme impact hebben. Echt waar. Waar je employer branding voor inzet is het geven van een kijkje achter de schermen. Je laat zien hoe het er bij jou aan toe gaat. Wat er gebeurt op de werkvloer. Of wat mensen doen op een dag. En dat moet echt zijn. Des te echter, des te beter het overkomt. Daarbij mag je ook laten zien wat er niet zo goed gaat. Maar daarover later meer. 

Maar hoe doe je dat nou?

De eerste stap is weten wat je doelgroep belangrijk vindt. Weet je dit niet, dan weet je eigenlijk ook niet wat je moet gaan vertellen. Stap 2 is je weten waar je zelf voor staat. Wat zijn kernwaardes? Wat is je dna? Kortom, wat is je verhaal.

Weet je deze twee zaken dan kun je gaan communiceren naar je doelgroep. Je kunt dit doen door films te laten maken van Hollywood achtige proporties, maar de vraag is hoe dit overkomt. Maak je het te reclamisch, dan zal je doelgroep sneller denken dat het niet echt is. Maak je je foto’s die duidelijk in scène zijn gezet, dan is het niet authentiek. Zo gestileerd gaat het er namelijk ook niet in de praktijk aan toe. En die praktijk is juist wat je wilt laten zien aan mensen. Alleen als ze een echt beeld krijgen van hoe je bent als organisatie, kunnen ze een weloverwogen keuze maken om bij te willen werken.

En daarbij mag je ook laten zien wat er niet goed gaat. Want niemand gelooft dat bij jou in het bedrijf alles perfect gaat. Dat gaat het nergens. Dus laat weten dat ook jij tegen uitdagingen aanloopt. Maar vertel er dan bijvoorbeeld bij hoe je dat oplost. Wat voor acties je daarvoor inzet. Wat je nog meer kunt delen? Nou bijvoorbeeld tips of ideeën over het vakgebied waarin je werkt. Vraag aan collega’s of ze foto’s willen maken van wat ze doen op een dag. Laat ze daar eens een verhaal over schrijven. Hoe authentieker het is, des te beter.

“Maar dan moet ik toch nog steeds een dure mediacampagne inzetten om dit bij mijn doelgroep te krijgen?” Nee hoor, dit kan ook op een andere manier. Je kunt deze content namelijk zelf gaan delen op bijvoorbeeld Linkedin, Instagram of TikTok. Doe je dit consequent, zeg 3x per week, dan moet jij eens opletten wat er gaat gebeuren. Je gaat in gesprek komen met je doelgroep. Waarom? Omdat je als expert gezien gaat worden. Dat gaat helemaal automatisch. Je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat je top of mind wordt en blijft bij de mensen die ertoe doen voor jou.

Ja dat is in het begin gek, of eng. Maar bij net als zoveel dingen, als je er eenmaal mee begint gaat het vanzelf wennen. Plus als jij het doet en resultaten boekt, kun je ook collega’s overhalen om hetzelfde te doen. Waardoor het allemaal nog sneller gaat. Zo geef je een mooi kijkje achter de schermen, zonder dat het overdreven veel kost.

Nog een voordeel van veel geven. Als je iets wilt halen, bijvoorbeeld sollicitanten op je vacature, dan gaat dat ook makkelijker. Je doelgroep kent je al doordat je veel deelt en geeft, vertrouwt je daarom meer waardoor ze sneller zullen ze solliciteren. Krijg je ook eindelijk eens wat meer reacties op je “ik ben op zoek naar een….” post op Linkedin dan alleen van je 2 collega’s en je moeder.

Dus ga aan de slag. Haal verhalen op uit je organisatie. Tik dat Linkedinbericht en druk op plaatsen. Gooi die schermen omlaag zodat mensen erachter kunnen kijken. Deel en geef zoveel mogelijk en sta versteld van wat er kan gebeuren. Ook zonder die zak geld.