Van oermens tot dirigent in de wereld van recruitment. 

Van oermens tot dirigent in de wereld van recruitment. 

Van oermens tot dirigent in de wereld van recruitment.  

Niets is zo makkelijk dan meteen in de actie modus springen. Gevaar!? Snel zorgen dat je weg bent. Een kans? Snel ernaartoe rennen! Honger? Eten. Ga zo maar door. 
Wij als mensen zijn geprogrammeerd om direct in de actie houding te schieten, onze voorouders waren erbij gebaat om eerst te handelen voordat zij gingen nadenken over die grote mammoet die aan de deur van de rots stond te bonken. 
 
Natuurlijk zijn wij geëvolueerd in de loop der tijd maar dat hardnekkige instinkt om te handelen is nog steeds aanwezig. Als je hier verder onderzoek naar doet ontdek je dat wij mensen vaak impulsief handelen om een aantal redenen: 
 
1. Emoties: Wij kunnen overweldigd worden door sterke emoties, zoals angst, woede, opwinding of stress, waardoor wij impulsief reageren en actie ondernemen zonder er goed over na te denken.  

2. Tijdgebrek: In sommige situaties is er sprake zijn van tijdsdruk, waarbij we snel moeten handelen om een ​​probleem op te lossen of een doel te bereiken.  

3. Gewoonte: Wij zijn gewoontedieren, we hebben nou eenmaal de neiging om automatisch te handelen op basis van wat we gewend zijn te doen in vergelijkbare situaties, zonder er verder over na te denken.  

4. Gebrek aan kennis: Als wij niet genoeg informatie hebben over een situatie, kunnen wij de neiging hebben om snel te handelen en te reageren zonder de tijd te nemen om de situatie volledig te begrijpen. Dit kan leiden tot verkeerde aannames en foutieve beslissingen. 

Natuurlijk kan impulsief handelen soms nuttig zijn in noodsituaties. Maar een recruitment & wervingsvraag is niet per definitie altijd een noodsituatie. Waarom schieten wij als recruiters dan toch vaak direct in de actie-modus zodra een manager ons (vaak gestrest of boos) belt om te melden dat hij per direct een nieuwe collega nodig heeft? 

Wij recruiters zijn (ondanks mijn eerdere blog over digitalisering) nog steeds mensen! Wij willen graag de ander helpen bij problemen en uitdagingen. En wij voelen ons verantwoordelijk, het is immers ‘’ons werk’’ om talenten te vinden en binden! Wat er als volgt gebeurt? We zetten de motor aan! We kijken in ons ATS systeem of onlangs benaderde kandidaten van bijvoorbeeld LinkedIn of jobboards als Indeed. 
We bellen, appen, mailen! Alles wordt in het werk gesteld om kandidaten ‘’naar boven te toveren’’. 

Maar wat nu als wij dit impulsief handelen nu eens ombuigen naar effectief handelen? Hoe haal je rendement uit die kolkende recruitment energie die in je zit? Verander jou mindset! Jij bent namelijk de kennishouder op dit vraagstuk. Laat het niet een probleem worden wat in jouw schoenen geschoven wordt maar juist een uitdaging die je samen als voltallige organisatie aan gaat vliegen. Verkonding jouw recruitment mantra ‘’van impulsief naar effectief’’! 
 
Hoe neem jij weer de regie in handen? 

  1. Breng je huidige en toekomstige wervingsvraagstukken in kaart. Weet waar de prioriteiten liggen vanuit het bedrijf (strategisch) maar bespreek vooral ook de doelen en plannen van de managers komend jaar. Hebben zij een nieuwe dienst ontwikkeld die ze op de markt gaan brengen? Dan kun jij er geld op zetten dat er ook nieuw personeel nodig is! 
  1. Onderzoek de verschillende doelgroepen die je gaat werven. Wanneer gaan zij op zoek naar een nieuwe baan? Wat zijn de drijfveren die hen hiertoe beweegt? Op welke platformen zijn ze actief? Oftwel, maak een persona! De heilige graal in je hele recruitment proces 
  1. Bedenk welke recruitment strategie het beste past bij verschillende doelgroepen. Zo is Software Developers bellen tijdens kantooruren misschien niet het beste plan. Beter stuur je ze een WhatsAppje in het begin van de avond! 
  1. Bespreek samen met de stakeholders (dit zijn niet alleen de managers maar ook teamleden, directie, recruiters) wat jij gaat doen en hoe zij jou kunnen helpen! Recruitment is namelijk niet een one-(wo)men show. Nieuw talent pro actief werven betekent dat iedereen binnen de organisatie hier tijd en energie aan moet besteden, ook als het niet direct resultaat oplevert. 

Het is een begin, er zijn nog veel meer stappen en mogelijkheden. Zo hebben we het niet eens gehad over het belang van employer branding of een candidate journey. Maar hé…Rome is ook niet in één dag gebouwd. Als jij de controle terug wil pakken over het recruitment proces hoef je maar met één stap te beginnen. DOEN (en volhouden). Vecht tegen die innerlijke reactie van implusief handelen. Stop en kijk naar het geheel. Als recruiter ben je van vele marketen thuis. Met deze controle mindset heb je er een nieuwe functie titel bij namelijk die van Dirigent!  

Blijf je toch tegen die boze manager aanlopen of voel jij de tijdsruk alleen maar hoger worden?  
Geen zorgen! Volgende keer ga ik je uitleggen hoe je stakeholder management binnen recruitment de baas kan zijn!