Personal branding, AA en de struisvogel.
Personal branding, AA en de struisvogel.
Dit is geen blog waarin ik je ga uitleggen hoe jij jezelf het beste kan presenteren op kanalen zoals LinkedIn, als je tips zoekt over personal branding dat raad ik je van harte aan om eens op LinkedIn rond te gaan kijken bij ‘’zakelijke influencers’’ zoals Jesse Geul, Kevin van Houten of Bas Westland.
(en ja, deze lijst kan nog veel langer)
Deze blog gaat over het principe AA: Altijd Aan. En ik weet dat ik nu riskeer om in de boomer categorie terecht te komen maar ik heb een haat – liefdeverhouding met de Altijd Aan cultuur.
Vooropgesteld, je hebt dit zelf in de hand, wil je niet aanstaan? Leg die telefoon dan gewoon weg.
Maar er is een reden dat ik mijn hart heb verloren aan de recruitment wereld, ik ben supernieuwsgierig! Dat was ik vroeger op de basisschool al, niet zozeer naar de lesstof maar naar alle verhoudingen tussen kinderen op het schoolplein. Dat terzijde, die nieuwsgierigheid gekoppeld met een hoog analysitch vermogen zorgen ervoor dat ik graag lees, nieuw informatie toe mij wil nemen en mijzelf kan verliezen in meerdere zoektochten en online puzzels tegelijk.
Het Altijd Aan principe werkt dan ook goed voor mij, ik zit in de avonduren lekker op de bank te scrollen door mijn LinkedIn timeline, reageer op berichten van mijn netwerk, deel informatie, lees whitepapers en ga zo maar door.
Ik ben ook altijd de recruitment influencers dankbaar voor de interessante stukken die zij delen, nieuwsartikelen die ze hebben gevonden of gewoon een sarcastisch bericht. Zij zorgen ervoor dat mijn innerlijke honger naar informatie gestild wordt.
En wat zij zo verdomd goed doen?! Ze zijn consistent, delen content op vaste tijden en dagen in de week. De opbouw van de berichten zijn vrijwel altijd hetzelfde, ze gebruiken de juiste hastags en delen relevante informatie. Ze voeden het monster in mij en ik kan op ze rekenen want ze zijn er altijd voor mij.
Voor mij een win en voor hen natuurlijk ook want door het delen van relevante informatie op een consistente manier wordt je nou eenmaal gezien als een expert (of gewoon een leuke vent/vrouw)
Degene die kennis deelt is immers de kennishouder.
Ik weet dat ik ook meer moet gaan delen in mijn netwerk, ik ben nu nog een puppy die achter de influencers aanloopt, de FOMO is real! Ik heb het de laatste tijd in mijn team wel vaker geroepen, recruitment is geen hogere wiskunde, je moet het vooral met je hart en ziel doen! Steeds een beetje beter willen worden, meer waarde toe voegen en meer in controle zijn.
En vooral dat laatste loopt soms niet helemaal in lijn met hoe ik het graag zou willen. Werk en privé lopen tegenwoordig meer dan ooit door elkaar, als moeder van 2 jonge kinderen weet ik als geen ander dat IN CONTROL zijn afhankelijk is van de moodswing van je kleuter.
De afgelopen weken heb ik een stap teruggenomen van Altijd Aan en Personal Branding. Er speelde een groot en ook verdrietig vraagstuk in ons gezin waar we allemaal veel energie aan kwijt zijn geraakt en nog veel energie voor nodig gaan hebben. Even begon ik te twijfelen of ik überhaupt nog wel in control kon zijn en of ik nog wel zoveel tijd en aandacht moest besteden aan mijn persoonlijke branding en ontwikkeling.
Ik verstopte mij, letterlijk, even van alles en iedereen. Deelde alleen het noodzakelijke, was Altijd Offline en niet zichtbaar. Het gaf mij even rust maar het gaf mij ook later belangrijke inzichten.
Altijd Aan en Personal Branding zijn vluchtig, je moet inderdaad consistent zijn in de manier waarop je informatie deelt en hoe vaak je dit doet. (Zorg voor een goede planning tool of voor een hele sterke ruggengraat)
De struisvogeltactiek zorgt er alleen voor dat jij de rest niet ziet maar de rest ziet jou nog wel.
Deel je ervaringen, informeer anderen waarom je tijdelijk iets minder vaak content post, ben eerlijk en open. In de huidige wereld is het belangrijker om de daadwerkelijke connectie met anderen aan te gaan dan alleen maar te zenden. Maak andere onderdeel van je reis en je ontwikkeling, ik heb gemerkt dat dit mij veel meer vrijheid en erkenning heeft gegeven dan alles wat ik daarvoor publiekelijk heb gedeeld.
Mijn conclusie:
Altijd Aan gaat hier veranderen naar Altijd open voor gesprek.
Personal Branding wordt Personal Connection
En de struisvogel, die ga ik veranderen in een paradijsvogel.
Het belang van eerlijke werving en selectie
Het belang van eerlijke werving en selectie Recentelijk stemde de Eerste Kamer tegen de invoering
Werven is van gisteren, behoud is van vandaag
Werven is van gisteren, behoud is van vandaag Werven is van gisteren, behoud is van
2 tips hoe jij als Recruiter DATA kunt inzetten
2 tips hoe jij als Recruiter DATA kunt inzetten. Data. Je kunt er niet meer