Waarom storytelling de universele taal van werkgeluk is en je helpt je Employer Brand te bouwen.

Waarom storytelling de universele taal van werkgeluk is en je helpt je Employer Brand te bouwen.

Waarom storytelling de universele taal van werkgeluk is en je helpt je Employer Brand te bouwen.

Verhalen vertellen is al zo oud als de weg naar Rome. Of we dat nu doen door middel van gebaren, tekeningen, muziek, gevoel, tekst of cijfertjes. We willen een boodschap overbrengen. Storytelling is in mijn ogen misschien wel een van onze waardevolste assets als mens. Ook is het – net zoals de liefde een universele taal. In dit geval de taal van werkgeluk. En je begrijpt het al. Als mensen gelukkig zijn in hun job, zullen ze hier weer verhalen over vertellen en dat versterkt je Employer Brand. 

Werkgeluk en wat dat met je medewerkers doet.

Werkgeluk heeft alles te maken met plezier, voldoening, autonomie, waardering, zingeving, verbinding en vertrouwen. Blije mensen zorgen voor blije klanten zeggen we vaak. Als we vanuit dit perspectief kijken is het belangrijk te weten wanneer onze collega’s blij zijn. Wat werkgeluk voor hen betekent en wat dat vervolgens met hun motivatie, productiviteit en communicatie doet. Er zijn diverse onderzoeken die hier dieper op ingaan. Zo komt de term amplitie steeds vaker om de hoek kijken in combinatie met goed werkgeverschap. Meer over weten? Bekijk de volgende artikelen: 

Storytelling - spread the love… oh word!

Vanuit werkgeluk en medewerkerstevredenheid kun je toewerken naar een eerlijk werkgeversverhaal (EVP). Het gezegde ‘’je vertrouwt liever een al tevreden klant, dan de verkoper zelf’’, gaat hier ook op. In recruitment vinden we een gesprek met iemand die op dit moment de job uitvoert, ook waardevoller, eerlijker en beter in te beelden wat de voor- en nadelen zijn van de baan en specifiek de werkgever. En wat vinden we met z’n allen een belangrijk onderdeel van de vacaturetekst? Juist! De omschrijving van de werkdag en concrete voorbeelden van projecten. We willen meegenomen worden in een verhaal. Een oprecht verhaal. Dit zijn de verhalen die je op een verjaardag, langs het voetbalveld of tegen je beste vrienden vertelt. Je deelt de verhalen waar je impact op hebt gehad, die je trots maken. You’re spreading the word! En daarmee ook ‘the love’ voor je werkgever. 

Dezelfde taal spreken als - en je verdiepen in - je doelgroep.

Over storytelling gesproken… wie spreekt nu echt de taal van zijn/haar doelgroep? Het is belangrijk de push- & pull factoren van je doelgroep te begrijpen, daarop in te spelen, die voorbeelden te laten zien en te vertellen vanuit jouw Employer Brand. Wat maakt het voor deze doelgroep nu zo tof, uniek en fijn om deze functie bij jouw organisatie te doen in plaats van bij de concurrent? Maak content samen met de doelgroep voor de doelgroep. Dat is wat mij betreft de key. Dat is de universele taal van werkgeluk die en helpt je verder aan je Employer Brand te bouwen. En als het goed is, spreekt jullie Employer Brand ook voor zich. Het is een verhaal waar iedereen binnen de organisatie zich in kan herkennen. Waar weer nieuwe verhalen uit voortkomen. Deel onderzoeksresultaten met elkaar, ga in gesprek, accepteer positief kritische feedback, brainstom over nieuwe ideeën om de doelgroep te werven, kijk samen naar vacatureteksten en zorg dat alles wat je doet actueel is en het eerlijke werkgeversverhaal vertelt. 

Breng je interne en externe wereld samen.

Je nieuwe partner stel je toch ook pas aan je familie voor als je het ‘intern’ zeker weet? Oké, zonder grappen. Je Employer Brand gaat over de interne en externe wereld. Waar te beginnen is tegenwoordig een discussiepunt. We kennen allemaal het gezegde ‘extern winnen is intern beginnen’. Natuurlijk klopt dat. Echter, intern beginnen zonder extern onderzoek mee te nemen, heeft in mijn ogen ook niet zoveel zin. Met welke je ook begint, een analyse van beiden is nodig, voordat je je strategie of middelen aanpast. Hoe ziet je doelgroep er intern en extern uit? Wie zijn je belangrijkste concurrenten? Hoe presteren social media posts en vacatures ten opzichte van andere bedrijven? Wat zijn de sterke en zwakke punten intern? Hoe zien de kansen en bedreigingen binnen jullie arbeidsmarkt eruit? Deze inzichten kunnen je helpen intern het gesprek aan te gaan en acties nog beter aan te sluiten op de doelgroep. Want intern of extern, ook hier spreekt men de universele taal van werkgeluk.  

Hoe zet jij storytelling om aan je Employer Brand te bouwen?

Meld je aan voor de enrol nieuwsbrief