Dit is waarom je als recruiter (g)een EVP wilt hebben.

Dit is waarom je als recruiter (g)een EVP wilt hebben.

Dit is waarom je als recruiter (g)een EVP wilt hebben.

Alweer een tijd geleden luisterde ik een podcast waarin Marco Dalmeijer vertelde dat
bedrijven regelmatig aan hem de hulpvraag stellen om ‘’even een EVP te maken’.
Stiekem moest ik hardop lachen, want ik herkende het. Dat je dit niet ‘even’ doet
snappen veel bedrijven (inclusief hun recruiters) niet dus een mooie aanleiding om
hier een blog over te maken. 

Allereerst de betekenis van een EVP, oftewel Employer Value Proposition met een duur
woord, is eigenlijk samengevat hoe jij het bedrijf, en de belofte die je wilt doen aan huidige
en toekomstige medewerkers, gaat uiten. Het helpt je om een richting te geven in al het
employer branding geweld en je dus op koers te houden.

Het verleiden van kandidaten is nu nodig om ze ook echt te laten solliciteren.

Het lijkt wel een term van de laatste jaren en ‘vroeger’ kenden we dit hele woord niet eens.
En dat klopt. Want voorheen was het ook niet nodig om dit zo in kaart te brengen en je
employer brand naar buiten te brengen. De kandidaten solliciteerden ten slotte toch wel.
Recruiters waren dan ook meer bezig met de selectie dan met de werving.

De laatste jaren is er meer voor nodig dan een vacature online zetten om ook daadwerkelijk
sollicitanten op je vacature te krijgen. Het ‘post en pray’ werkt niet meer. Ook het ‘sourcen’
wordt steeds lastiger nu kandidaten massaal benaderd worden. En zo is het gehele’
wervingspakket’ van een recruiter uitgebreider geworden om kandidaten toch te verleiden te
solliciteren op de vacature van hun bedrijf. En daar kwam employer branding om de hoek
kijken. En tevens ook andere hippe termen verschelen zoals EVP’s, JVP’s (job value
proposition), recruitment marketing.

Met een EVP ga jij je vacatures niet invullen.

Voor wie mij al wat langer kent, heb ik een aan al die fancy en hippe termen. Wat wordt er nu
eigenlijk echt mee bedoeld? En hoe doe je dit nu eigenlijk in de praktijk als recruiter? Maar
los daarvan, gaat het maken van de EVP er nu echt voor zorgen dat jij die sollicitanten op je
vacature krijgt?

Als je het mij vraagt is de EVP overrated. Weer één van de dingen die binnen recruitment
wordt gepretendeerd als ‘the holy grale’ waardoor jij die vacatures wél gaat invullen. Ik kan je
nu direct vertellen: met een losse EVP ga je niet het verschil maken. Je vult die vacatures
daardoor niet in. Sterker nog, je stoot er zelfs mensen mee af!
Het afstoten van kandidaten is juist ook goed, want jij wilt alleen dat de juiste kandidaten
solliciteren. Dat je de keuze hebt uit goede kandidaten.

Als je de EVP op een goede manier inzet in combinatie met recruitment marketing. Dan kan
je zeker het verschil maken! Zie het als een (hoofd)ingrediënt van een recept. Met één
ingrediënt maak je niet het verschil, maar door de juiste ingrediënten samen te voegen krijg
je een heel lekker gerecht.

Toch aan de slag met jouw EVP

Natuurlijk krijg je van mij praktische tips om wel met je EVP aan de slag te gaan.
Het begint allemaal met het in kaart brengen binnen jouw organisatie wie jullie zijn, waar je
voor staat, waar jullie naar toe willen? Maar ook het in kaart brengen van hoe het huidige
medewerkersbestand er uit ziet, voldoen zij hieraan of zit daar een mismatch?
Daarna kun je doorgaan met het onderzoeken van de doelgroep binnen de arbeidsmarkt;
wat wil jouw doelgroep, waarom werken ze, waarom wisselen ze van baan, welke data is er
over je doelgroep bekend?

Beide combineer je in een consistent verhaal dat je kunt gebruiken in al je content. Van de
website tot aan social media en van vacatures tot in sollicitatiegesprekken. Belangrijk is dat
het de werkelijkheid weergeeft dus dat er geen mismatch is met de bestaande medewerkers.
Toets dus ook binnen de organisatie of medewerkers zich wel herkennen in de boodschap
die je gaat uitdragen. Ook is het belangrijk om te toetsen of de kandidaten die je wilt
aantrekken zich in de boodschap herkennen.
En nu je weet dat de EVP slechts één ingrediënt is, kun je door met de andere ingrediënten
van het recept. Denk aan hoe je dit gaat communiceren, Hoe maak je de boodschap
zichtbaar bij de doelgroep? Je namelijk kunt nog zo’n mooie boodschap hebben, maar als
niemand de boodschap leest is al je moeite voor niets.

Kim Werensteijn traint en begeleidt bedrijven en recruiters om bekender, zichtbaarder en
aantrekkelijker te worden voor hun doelgroep op de arbeidsmarkt.

Merk jij dat je vastloopt en hulp nodig hebt? Plan dan een Gratis Groeicall met Kim in waarin
jullie samen gaan kijken waar je nu staat, waar je naartoe en hoe zij jou hierbij kan helpen.
Je kunt de call hier inplannen.

Meld je aan voor de enrol nieuwsbrief