Recruitment Marketing & Employer Branding tips voor op jouw boekenplank

Recruitment Marketing & Employer Branding tips voor op jouw boekenplank

Recruitment Marketing & Employer Branding tips voor op jouw boekenplank

Wees eens eerlijk. Hoe groot is jouw boekenplank? En hoeveel boeken staan daar in verhouding tussen van ons mooie vakgebied AMC? Juist! Eigenlijk altijd te weinig. Reden genoeg om een lijstje met alle tips op een rijtje te zetten. Thank us later. 

We hebben dit lijstje niet helemaal zelf bedacht – we hebben ook enige input gekregen uit ons recruitment marketingnetwerk. Dankjewel voor het delen van jullie topboeken! 

1. The Robot-Proof Recruiter

A survival guide for recruitment and sourcing professionals. Geschreven door Katrina Collier. Bekijk boek. Deze tip kregen we van Wendy van Wijngaarden – Recruitment Strateeg. Volgens haar is versie 2 van The Robot-Proof Recruiter de must have voor in iedere boekenkast. Het is niet echt een boek over Employer Branding, maar wel eentje die het gedrag en de professionaliteit van de recruiter heel positief kan beïnvloeden. En dat kan weer grote impact hebben op je Employer Brand. 

2. De 7 magische woorden

Dit boek van Nicol Tadema valt afgelopen weken niet te missen. Hij lag bij Brandmannen al op de bureau’s van onze Employer Branding Specialisten. Hoe fijn is dat! Je bent immers nooit uitgeleerd. Hoe simpel deze 7 woorden ook lijken. Het juist gebruik kan echt groot verschil maken in de beleving van je teksten voor de lezer. Bekijk boek. Eerder las ik zelf ook al het boek Werven met Woorden. Dat belooft veel mooie inzichten en directe toepasbaarheid in de praktijk! 

3. Work Rules!

Volgens Marcel Borst onmisbaar op je recruitment marketing plank. Lazo Bock is HR Manager bij Google en weet als vakgenoot de link te maken tussen twee (inmiddels niet meer zulke verschillende) werelden. Het boek geeft een uniek inkijkje in de wereld van Google binnen HR en recruitment. Ik moet je zeggen, zelf heb ik hem gelijk toegevoegd aan mijn (e)book wishlist. Bekijk boek

4. Het Recruitment Fundament

Volgens schrijfster van het boek De 7 magische woorden Nicol Tadema een boek waar je als vakgenoot niet omheen kunt. Het Recruitment Fundament van Arjan Elbers is een musthave voor elke recruiter, intercedent, hr-medewerker, arbeidsmarktcommunicatiespecialist, communicatiemedewerker of tekstschrijver. Gaat het over doelgroepbepaling, recruitment marketing en conversie. Bekijk boek.

5. Boost Your Employer Brand

Dit prachtige boek van Yves Pilet slaat de brug tussen je Employee Value Proposition, je marketing ROI en de meetbaarheid van je Employer Brand middels zijn Blue Print. Een van de eerste boeken die ik las binnen ons mooie vakgebied. Geregeld bel ik met Yves om te bespreken tegen welke uitdagingen we aanlopen specifiek op het gebied van data-driven employer branding. En wat weet hij daar veel over. Bekijk het boek.

6. Handboek Recruitment & Employer Branding

Wie op het Employer Branding Summit van Recruiters United rondloopt, hoort vaak deze boekentip voorbijkomen. Alles wat je maar tegenkomt binnen arbeidsmarktcommunicatie wordt van A tot Z uitgelegd. Gusta Timmermans leert je werken met haar Total Talent Acquisition Model. Bekijk boek.

7. Talent chooses you: hire better with Employer Branding

Die titel… slaat de spijker op z’n kop! Dit boek van James Ellis – en überhaupt zijn tips die online te vinden zijn – vind ik spot on. Wie zijn/haar business wil laten groeien, ziet in dat dat alleen gaat met betrokken collega’s en teamwork. Employer Branding gaat over veel meer dan alleen een website en marketingactiviteiten. Het gaat over een gevoel, stap voor stap verder bouwen en onderhouden van je werkgeversmerk. Bekijk boek

8. Inspiratieboek Arbeidsmarktcommunicatie

137 korte en krachtige quotes uit de praktijk. Marcel van der Quast vroeg mij in 2019 een bijdrage te leveren aan zijn podcast ‘Hier is AMC’, waar we in gesprek gingen over het werven van junioren en de beweegredenen van starters op de arbeidsmarkt. Heel leuk om te doen. Twee jaar later kreeg ik een mail met de vraag of daar enkele quotes van overgenomen mochten worden in zijn bladerboek. Met nog heel veel AMC-specialisten en de schrijfskills van Marcel is dit een superfijn boek geworden. Bekijk boek

9. Bouwen aan een sterk werkgeversmerk

Dit boek van Inge Sijpkens & Sascha Murk valt op omdat het gericht is op het vinden en binden van de juiste medewerkers specifiek in de bouw-, installatie- en vastgoedbranche. Volgens velen is het boek zo uitgebreid dat het goed toepasbaar is binnen iedere doelgroep. Dit boek bevat een stappenplan voor het bouwen van een sterk werkgeversmerk, inclusief 42 voorbeelden uit de branche die je laten hoe andere organisaties het aanpakken. Bekijk boek.  

10. The End 🙂

Weer een nieuwe disclaimer: allemaal linkjes onder – bekijk boek – van Bol.com. Ja, ook hier heb ik geen aandelen in. Het zijn UX wise gewoon lekker overzichtelijke pagina’s. Mocht je nu denken dat boek wil ik echt kopen. Kijk dan gewoon eerst even bij de eerlijke schrijver of schrijfster op de website waar je hem het beste kunt kopen 🙂 Succes! 

Nog een andere tip: Werf& deelde begin deze maand ook een mooi overzicht van 7 fijne nieuwe boeken voor op het nachtkastje van elke recruiter. Er zit een overeenkomst in, maar het grotendeel van de lijst is vooral een aanvulling op. We delen graag gezamenlijk kennis. 

Welke boekentips moeten we volgens jou toevoegen aan deze lijst? En waarom?