De young professional wil online, remote en impact maken!? Toch? Mijn inzichten van gesprekken met studenten de afgelopen maanden.

De young professional wil online, remote en impact maken!? Toch? Mijn inzichten van gesprekken met studenten de afgelopen maanden.

De young professional wil online, remote en impact maken!? Toch? Mijn inzichten van gesprekken met studenten de afgelopen maanden.

Door de digitale bomen het bos niet meer zien, dat is wat mij is bijgebleven na gesprekken met studenten.  

Natuurlijk is het belang van een sterk employer brand en digitale zichtbaarheid in deze huidige tijd een vereiste. Maar waar wij allemaal inzetten op toffe campagnes, CTR en ratio’s merk ik steeds meer dat de kwaliteit van sollicitaties omlaaggaat en kandidaten online niet meer weten waar ze het moeten zoeken. 

Zo ontving ik de afgelopen maand meer sollicitaties op de vacatures dan de afgelopen 3 maanden. Super tof! Maar de keerzijde was ook dat ik gesprekken voerde met kandidaten die niet bewust hadden gesolliciteerd op mijn openstaande vacatures. Zo heb ik een aantal keren zelf mogen uitleggen op welke vacature een kandidaat ook alweer gesolliciteerd had. Verwonderlijk zou je denken? Maar het is de luxe die de young professional heeft. 

Ik had onlangs de kans om een grote groep studenten te spreken van de Uva en HvA, allemaal in het laatste jaar van hun studie, vol energie en enthousiasme, klaar om de grotemensenwereld te betreden zoals ze het zelf verwoorden. Toen ik aan hen de vraag stelde hoe zij zich online aan het oriënteren zijn op de arbeidsmarkt viel het mij op dat zij aangaven eigenlijk niet goed te weten waar ze moeten zoeken. Het aantal vacatures is geëxplodeerd en aangezien zij veelal nog niet helemaal in de smiezen te hebben welke vacaturetitel het beste bij hen past verliezen zij zichzelf in een onlinewereld van weldaad. 

Er zijn gewoon te veel vacatures. Dan kun je nog wel een hele toffe campagne opzetten met een groot bereik, maar je bent tegenwoordig niet meer de enige die dat doet. Het resultaat is dat veel kandidaten door alle digitale bomen het bos niet meer kunnen zien.  

Misschien is het mijn beperking geweest maar ergens had ik de aanname dat (voornamelijk) de young professional doelgroep online informatie wil ontvangen. Maar dankzij de één op één gesprekken met deze starters op de arbeidsmarkt heb ik hierin de conclusie moeten trekken dat zij juist op zoek zijn naar een offline connectie.  

Wat wij niet moeten vergeten is dat de doelgroep die momenteel aan het afstuderen is veelal de schooltijd digitaal heeft doorgebracht. Zij zijn op zoek naar een persoonlijke connectie, zo kun je onder andere in het scriptie onderzoek van Marcel lezen (onderzoek onder 350 technische HBO, als je behoefte hebt aan veel te veel data over deze doelgroep laat je gegevens achter en we sturen het op!) starters dat studenten die afstuderen na corona een grote behoefte hebben naar een baan waarbij ze juist wel naar kantoor mogen komen. Harstikke leuk dat wij na corona allemaal remote zijn gaan werken maar dit is vooral een uitkomst voor de medior/senior professional die naast het werk nog allerlei andere ballen in de lucht moet houden zoals je gezin, hobby’s, neven werkzaamheden. 

Mijn inzichten uit de gesprekken met studenten:

Mijn inzichten uit de gesprekken met studenten: 

  • Voorkeur platform voor het zoeken en vinden van vacatures is LinkedIn en Indee 
  • Easy Apply via LinkedIn wordt het meeste gebruikt, studenten gaven hierin wel aan dat zij in een korte tijd op deze manier veel sollicitaties de deur uit sturen zonder de vacature echt goed door te lezen/informatie over het bedrijf op te zoeken 
  • Solliciteren wordt gezien als bijzaak, het echte onderzoek naar de vacature doet deze groep pas na de eerste gesprekken. Ze solliciteren op meerdere functies waarbij ze pas na een eerste gesprek met het bedrijf een weloverwogen keuze maken om wel of niet verder te gaan in het proces 
  • Informatie over thuiswerken/hybride werken/remote werken vinden zij zeer belangrijk, waarbij deze groep studenten aangaf een voorkeur te hebben naar minimaal 3 dagen op kantoor (voorkeur is 4 dagen kantoor, 1 dag thuis) 
  • De voorkeur naar bepaalde werkgevers ontstaat voornamelijk door ervaringen vanuit het persoonlijke netwerk. Hierbij gaven studenten aan vooral de zoektocht naar een voorkeur werkgever te starten door verhalen vanuit studie genoten/vrienden – familie. Of omdat zij al bekend zijn met bedrijven via workshops en trainingen.  

De studenten bleven veelvuldig herhalen dat zij vaak simpelweg niet weten op welke functie zij moeten solliciteren. Zo kreeg ik vanuit een deelnemer een treffend voorbeeld: ‘’Als iemand studeert in de richting van verpleegkundige en daarbij een minor doet op het gebied van ic-verpleging, dan gaat deze zeer gericht solliciteren op een functie als IC Verpleegkundige, maar de meeste studenten hebben nog geen 100% sluitend plan voor wat zij willen gaan doen na hun studie’’ 
 
Het was voor mij een eye opener. Ergens was ik de laatste tijd vooral jaloers op deze young professional, toen ik op zoek ging naar mijn eerste baan was er geen overdaad aan functies dus je moest extra je best doen om als kandidaat zonder ervaring überhaupt op de selectie tafel te komen. Je maakte netjes een uitgebreide en persoonlijke motivatie brief en hoopte dat je werd uitgenodigd voor een gesprek. 
 
Ik was jaloers dat studenten anno 2023 de bedrijven van zich af moesten slaan, honderdere vacatures voor het uitzoeken hebben. Maar ik moet hierin toch terugkomen op mijn beeld, want ik zag en sprak vooral studenten die niet weten waar ze het moeten zoeken en bang zijn om verkeerde keuzes te maken.  
 
Wat ik hiervan geleerd heb is dat ik weer meer en vaker fysiek aanwezig moet zijn bij mijn doelgroep. Het gesprek met hen moet aangaan. Over loopbaan keuzes, ambities en mogelijkheden. Ze zijn niet op zoek naar extra informatie online of nog meer pagina’s op je website. Ze willen vooral met jou het gesprek aangaan. De kracht van herhaling zit hem ook in de herkenbaarheid.