Recruitment angst.
Recruitment angst.
Ik heb lang, maar dan ook echt lang, geweigerd om met automation tools aan de slag te gaan. De kracht van recruitment zit hem namelijk in het persoonlijke en authentieke was en is mijn overtuiging. Jij als recruiter weet wie je zoekt, waar je hem zoekt en hoe je deze kandidaat overtuigd. Tenminste, dat denken wij te weten.
Dat het recruitment vak de afgelopen jaren drastisch is veranderd is niemand ontgaan. Waar je eerst nog wegkwam met een advertentie in het lokale suffertje en je vooral bezig was met kandidaten afwijzen is de rol van recruiter getransformeerd tot researcher, data analyst, tech stack lover, psycholoog, verkoper, marketeer en nog steeds gelukkig match maker.
De recruiter heeft dus meerdere petten op waarbij het ook logisch is dat sommige petten beter passen dan andere. Ik merk de laatste maanden dat ik heel erg mijn best aan het doen ben om nieuwe petten aan mijn verzameling toe te voegen maar ergens voel ik ook de angst dat ik misschien een afslag heb gemist.
Recruitmenttools
Er zijn verschillende toolings in omloop die je kunnen ondersteunen in het automatiseren en genereren van leads in LinkedIn zoals Dripify. Of bijvoorbeeld Phantombuster die voor zo’n beetje ieder platform wel een oplossing heeft ontwikkeld waarmee je meer volgers, likes of interactie kan creëren. Textio die je kan helpen met het genereren van vacature teksten en berichten die impact maken. Gem die je inzicht geeft in data waarmee je direct in de diepte kan duiken over gewenste profielen die je wil sourcen en je daarmee ondersteunt in je doelgroepen outreach.
Voor ieder ‘’probleem’’ zijn meerdere oplossingen ontwikkeld en op de markt gebracht.
Toch heb ik hier de afgelopen jaren geen gebruik van gemaakt. Ik wilde het gehele recruitment proces in eigen beheer behouden, zelf mijn doelgroep onderzoek doen, zelf mijn persona’s creëren, zelf de outreach doen op meerdere platforms en kanalen. De enige automation tool in mijn bezit is Calendly zodat kandidaten die ik zelf heb gesourced en benaderd direct bij mij een afspraak kunnen inplannen.
Waarom ik dan toch ineens bang ben dat ik een afslag heb gemist?
Recruitment Marketing en Chat GPT
Laat mij bij de eerste beginnen. Recruitment Marketing is de drijvende kracht van iedere vorm van recruitment in mijn optiek. De wereld Post-Covid is digitaal en snel. Rete snel! Als jij als bedrijf en recruiter niet in beeld bent bij je doelgroep dan kun je het wel vergeten. Recruitment Marketing heeft hier een gat weten te vullen waar recruiters jaloers op zijn. De traditionele recruiters moesten digitaler worden. Veel recruiters zijn dan ook trainingen gaan volgen in SEO/SEA, Google Analytics, META en vele andere afkortingen. De trainingen en opleidingen schieten uit de grond. Voor een paar honderd tot duizenden euro’s kun jij je nu ook laten opleiden tot recruitment marketeer.
Maar, het kan ook anders. Je kan ook via onder andere YouTube op zoek naar tutorials, je kan vragen stellen aan recruitment marketeers of zij eens een paar minuten van de tijd willen besteden aan het beantwoorden van jouw vraag. Want ook hierin is belangrijk om te vermelden; Er zijn verschrikkelijk veel automation tools beschikbaar maar geen één tool gaat jou vertellen waarom je doet wat je doet.
Authentiek zijn betekent ook hulp vragen, door te vragen aan je netwerken of zij je kunnen helpen met de veranderende wereld van recruitment. Kennis delen is key. Zonder kennisdeling heb je een dikke portemonnee nodig of behoorlijk wat geduld om te weten waar je welke informatie moet zoeken. Of belangrijker nog: Wat moet je eigenlijk weten?
Chat GPT? Help!
Dat brengt mij op Chat GPT. Ook weer zo’n fantastische nieuwe ontwikkeling die ons vakgebied gaat veranderen. Ik weet alleen nog niet zo goed wat dat dan precies gaat zijn en hoe ik daarmee om moet gaan. De laatste weken zie ik meerdere artikelen online verschijnen over de kracht van Chat GPT en de kansen (en bedreigingen) die dit gaat bieden. Ook zie ik verschillende cursussen en masterclasses als paddenstoelen uit de grond schieten. Voor een paar honderd euro (of meer) leer jij wat Chat GPT is en hoe jij er gebruik van kan maken. Nu moet ik bekennen dat ik ook geneigd ben om mij aan te melden voor een aantal van deze cursussen. Vooral omdat ik bang ben dat als ik nu niet de tijd neem om te leren over deze ontwikkeling, ik straks de ‘’oude rot’’ in het vak wordt die niet met de innovatie mee kan gaan. Maar ook zit er een angst dat het stukje authentiek en persoonlijk waar ik zoveel waarde aan hecht in mijn vak gaat verdwijnen. (Is dit zo? Of zoek ik een excuus om naar niet mijzelf om te scholen tot programmeur?)
Mijn oproep aan vakgenoten: Kunnen wij deze big bang samen doorgaan? Of heeft degene met de grootste portemonnee de winst in handen? Het is een Open Source AI innovatie. Het doel van de hele tool is juist kennis delen zodat wij als collectief er beter van worden. Stop met het verkopen van cursussen en masterclasses en start met het organiseren van kennis events waar iedereen kan aansluiten. Neem een voorbeeld aan de sourcing community, zij zullen dit vraagstuk eerder temmen omdat zijn erbij gebaat zijn als iedereen kennis en ervaringen met elkaar deelt.
Ik ga mij de komende weken/ maanden verder verdiepen in Chat GPT en alle zin en onzin hierover. Bevindingen zal ik zeker delen en hierbij dan ook direct de oproep tot hulp. Hoe meer zielen, hoe meer kennis.
Wil jij ons Patty helpen? Stuur haar een bericht via LinkedIn, vindt ze leuk!