3 tips om te werken aan je zichtbaarheid als organisatie
Vacatures invullen is tegenwoordig een hele klus. Soms voelt het als zoeken naar een speld in een hooiberg. Door de krapte op de arbeidsmarkt is het namelijk niet meer vanzelfsprekend dat kandidaten solliciteren op jouw vacature. Laat staan dat je voldoende sollicitanten hebt om de juiste persoon aan te nemen. In deze blog vertelt Kim Werensteijn van Werkimago wat zichtbaarheid van jou als recruiter en organisatie jou opleveren.
Wat er veranderd is…
Waar voorheen nog veel kandidaten zelf op zoek gingen naar een nieuwe baan en daardoor het internet afstruinden naar vacatures, worden steeds meer mensen al getriggerd om gesprekken aan te gaan in de fase dat ze nog niet actief op zoek zijn naar een baan. Een leuk koffiegesprek waar een kandidaat een goed gevoel aan overhoudt kan dan zomaar (onbewust) leiden tot de keuze van de kandidaat om toch van baan te wisselen (terwijl ze zelf initieel dachten nog niet zo ver te zijn).
Het feit dat kandidaten nu niet meer het internet afstruinen naar vacatures, maar zich meer laten leiden door hetgeen er op hen afkomt heeft ook consequenties voor organisaties. Het betekent dat je zichtbaar(der) moet worden voor jouw doelgroep, want als kandidaten jouw organisatie niet kennen hoe weten ze dan dat je bestaat?
Stap over je eigen beperkende gedachtes heen
Wat zullen mensen wel niet van mij denken? Kan ik dit wel online zetten? Wat als ik negatieve reacties krijg? Zit er wel iemand op mij te wachten? Allemaal gedachtes die waarschijnlijk nu door je hoofd heen gaan.
We zijn zelf onze grootste saboteurs door al deze belemmerende gedachten. Mijn vraag aan jou is: Wat als je het wel zou doen en die goede kandidaten nemen met JOU contact op? Hoe succesvol zou je worden binnen jouw organisatie en wat ga je doen met de tijd die je over hebt?
“Terwijl jij jezelf afvraagt hoe je die ene goede kandidaat voor jouw vacature vindt, solliciteren deze goede kandidaten bij een andere zichtbare recruiter, die wel opvalt in de markt“
Zorg dat je interessante content deelt en wees consistent
Je hebt je eigen gedachtes overwonnen en gaat zichtbaar worden. Gefeliciteerd! Je volgende gedachte is waarschijnlijk, Help, wat moet ik posten?
Laat ik vooropstellen dat zichtbaar zijn niet betekent dat je even snel een vacature post op LinkedIn. Zichtbaar zijn betekent: content delen die interessant is voor jouw doelgroep, maar bovenal die hen triggert om contact op te nemen.
Ga met je doelgroep in gesprek, wat vinden zij interessant, waar lopen zij aan in hun vakgebied of wat zien ze graag terug in een andere baan? Dit zijn slechts een aantal vragen waar je direct al interessante content over kunt maken (of opzoeken en delen). En beluister anders deze podcast van De Werkimago Podcast waarin Kim je 2 tips geeft waardoor je altijd genoeg inspiratie hebt om content te maken.
Eén keer een post is geen post, want mensen vergeten je weer. Zorg ervoor dat je consistent bent (dit vindt het algoritme ook fijn). Liever één keer per week (of per 2 weken) één goede post, dan een week dagelijks posten en dan weer 3 maanden niet.
Als je hiermee begint dan kom je al een heel eind als recruiter, maar wil je echt het verschil maken dan schrijf je ook content die triggerend is.
Ben je al regelmatig zichtbaar en wil je jouw content triggerender maken zodat kandidaten wel reageren op jouw post? Luister dan naar deze aflevering van De Werkimago Podcast. Ben je nog niet echt zichtbaar, start eerst met posten en als je dat onder de knie hebt. Dan kun je altijd nog terugkeren naar deze blog om de podcast te beluisteren.
Zet hem op en ga het gewoon doen!