De arbeidsmarkt is niet krap, je vertelt je verhaal gewoon niet

De arbeidsmarkt is niet krap, je vertelt je verhaal gewoon niet

Elk kwartaal is het weer raak. De getallen vliegen je om de oren. Weer meer vacatures. Weer is de arbeidsmarkt krapper. En dat betekent natuurlijk dat die vacatures nog langer open zullen staan. Met alle gevolgen van dien voor je huidige personeel. Aldus Kevin van Houten.

Maar is dat wel zo?

In het eerste kwartaal van 2022 betrof het aantal werkenden mensen 9.4 miljoen volgens het cbs. Dat is naast de 330.000 werkelozen dus bijna 10 miljoen mensen die in aanmerking komen voor een baan in Nederland of die al hebben. Dat is op zijn zachtst gezegd niet echt een krappe arbeidsmarkt. Misschien is hij zelfs nog nooit zo ruim geweest. Als je het maar van een andere kant probeert te bekijken.

Het klopt dat het vacatureaantal steeds maar weer groeit. Maar aan de andere kant daalt ook het aantal werkelozen. Dat betekent dat er steeds meer mensen aan het werk zijn. Sterker nog, er zijn nog nooit zoveel mensen aan het werk geweest als nu. En vooral dat laatste is belangrijk. Uit onderzoek blijkt namelijk dat grofweg de helft van de werkenden mensen echt wel open staat voor een overstap naar een andere werkgever. Maar dan moeten ze wel geprikkeld worden door iets interessants. Zelf zullen ze niet op zoek gaan naar een nieuwe baan. Latent werkzoekend zijn ze dan.

En juist in die groep valt de winst behalen. Alleen dan moet je er wel wat voor doen. En ik kan je alvast verklappen, met alleen vacatures online zetten ga je het niet redden. Sorry. Daar zijn die latent werkzoekenden niet in geïnteresseerd.

Eigenlijk werkt het hetzelfde als marketing om nieuwe klanten te vinden. Roep je alleen maar dat je klanten iets moeten kopen, dan werkt het averechts. Je zal echt eerst die klanten (of leads) moeten overtuigen van de voordelen van je product of dienst. Pas dan zullen ze interesse tonen om te kopen.

Om nieuwe medewerkers te vinden werkt het tegenwoordig net zo. Je verhaal van jou als werkgever gaat daarin het verschil maken. Door dat verhaal krijgen mensen interesse in je bedrijf (of juist niet, maar dat is ook goed) en gaan ze verder kijken. En dat verhaal vertel je net zo lang totdat ze overtuigd zijn om voor jou te willen werken. En pas dan gaan ze een vacature bekijken.

Dus die nieuwe medewerkers zijn er echt wel. Alleen zal je ervoor moeten zorgen dat je verhaal hen bereikt. Lukt je dat dan wordt de vijver waarin je gaat vissen ineens 10x zo groot. Die arbeidsmarkt is dus niet zo krap. Je moet er alleen anders naar kijken.