Hoe wordt de zoektocht naar een nieuwe baan gestart?

Hoe wordt de zoektocht naar een nieuwe baan gestart?

Vandaag duiken we dieper in op hoe de respondenten hun zoektocht naar een nieuwe baan starten. Dit keer worden verschillende data uit verschillende tabellen met elkaar vergeleken en dat levert echt toffe inzichten op (ok, ook een paar open deuren).

Als we inzoomen op hoe lang de oriëntatietijd is voor het zoeken van een nieuwe baan dan is dit gemiddelde nagenoeg 2 maanden (1,98 maanden). 45,02% geeft aan dat hun oriëntatietijd 1 maand is. 97 respondenten (29,31) gaan voor 2 maanden oriëntatietijd. 17,22% neemt drie maanden de tijd.

Hoe wordt vervolgens de start naar een nieuwe baan gestart?

Nu wordt het interessant. Op deze vraag konden de respondenten meerdere antwoorden invullen. In totaal zijn er 823 antwoorden ingevuld. Het meest voorkomende antwoord is “ via eigen netwerk” door 234 respondenten (70,69%). Gevolgd door Google, dat door 170 respondenten is ingevuld (51,35%) op de derde plek komt social media met 141 respondenten (42,59%).

Bijna 71% van de respondenten geeft dus aan dat hun zoektocht begint via hun eigen netwerk. Dit houdt in dat het voor bedrijven en organisaties die op dit moment starters zoeken met een afgeronde technische HBO opleiding, het essentieel is om een goed referral programma op te zetten.  Als je dat als organisatie niet goed hebt gedaan dan mis je enorm veel goede kandidaten.

Het wordt nog toffer als we gaan inzoomen in de verschillen tussen de studenten die afstudeerde tijdens (of vlak voor) corona en de studenten die dit jaar of volgend jaar afstuderen.

Van de afstudeerders tijdens of vlak voor corona geeft 62,93% aan gebruik te maken van hun eigen netwerk voor het vinden van een nieuwe baan. Van de afstudeerders na corona geeft 73,09% dit aan. Niet direct een groot verschil. 41,25% van de afstudeerders na corona gebruiken social media om hun zoektocht naar een nieuwe baan te starten en 50,22% gebruikt Google.  

44,94% van de afstudeerders voor corona maakt gebruikt van social media en 50,56% gebruikt google voor het vinden van een nieuwe baan. Geen schokkende verschillen.

Het wordt echt interessant als we gaan inzoomen op het gebruik van detacheringsbureaus.

Van de afstudeerders tijdens en voor corona gebruikte 43% van de respondenten detacheringsbureaus voor het starten van hun zoektocht naar een nieuwe baan. Van de afstudeerders na corona is dit nog maar 12,55% .

Zien we in deze cijfers de krapte op de arbeidsmarkt terug? Of zijn er andere verklaringen te vinden? Kortom, detacheringsbureaus hebben voor de aankomende periode veel te herstellen.