Dit is wat je niet zou moeten doen als je aan de slag gaat met Employer Branding
Dit zijn de 3 meest gemaakte fouten als het gaat om Employer Branding
Steeds meer organisaties gaan aan de slag met Employer Branding. Meestal als oplossing van het grotere probleem: vacatures invullen gaat moeizaam. Maar als het gaat om Employer Branding, dan ziet Kim Werensteijn van Werkimago veel organisaties dezelfde fouten maken. In deze blog vertelt zij welke fouten zij in de praktijk het vaakst tegenkomt.
Beginnen met video- en fotomateriaal maken
Deze staat echt dik op nummer 1, want als recruiters ergens goed in zijn dan is het in ´gaan doen´ en resultaten willen zien. En doen betekent in dit geval direct: we gaan aan de slag met employer branding dus gaan we een video of foto´s van medewerkers en hun werkplekken laten maken. Voor mij is dit net zoiets als afslaan met golfen terwijl je niet weet waar het putje is waar de bal in zou moeten.
Het échte resultaat blijft uit doordat je net niet de goede dingen laat zien aan jouw doelgroep. Daar begint het namelijk allemaal. De stappen die je wel kunt zetten lees je in deze blog: leed dat searchen heet.
Zelf het verhaal en de waardes verzinnen
Recruiters (of HR) die zelf gaan invullen/verzinnen wat de organisatie/cultuur kenmerkt. Vaak met een idealistisch plaatje in gedachten, de organisatie zoveel mooier schetsen dan die daadwerkelijk is. Dat de eigen medewerkers de waardes of andere informatie niet eens terug herkennen in de organisatie of het team waar ze in zitten. Mijn tip is dan ook: ga altijd het verhaal ophalen in de organisatie zelf, bij voorkeur bij de medewerkers (en dus niet alleen op managementniveau wat ik ook vaak zie). Heb je daarna de waardes bedacht, of als je groter bent en meer de diepte in wilt, een Employer Value Propositie (EVP) gemaakt, toets deze dan ook weer in de organisatie.
Alleen intern het verhaal ophalen
Het verhaal ophalen bij de interne medewerkers is belangrijk, maar vaak wordt het daar dan ook tot beperkt. En dat is jammer, want je wilt juist de doelgroep aantrekken die nog NIET bij jouw organisatie werkt. Het is dus heel goed om de medewerkers bij employer branding te betrekken, maar vergeet niet om ook extern mensen uit jouw doelgroep te benaderen zodat je van hen hoort wat hun beweegredenen zijn om van baan te veranderen, wat ze missen in hun huidige baan en wat ze juist willen in een volgende baan zodat je daar ook op kunt inspelen.
Nu je de 3 meestgehoorde fouten van Kim weet rijst natuurlijk de vraag, maar wat moet ik wel doen als ik wil starten met Employer Branding. Luister naar deze podcast aflevering van De Werkimago Podcast waarin Kim Werensteijn in gesprek gaat met Malique Steenbrink en de stappen die zij altijd zet.